Hoppa till innehållet

Svensk mjukvara skapar rabalder i Storbritannien

Ett av fastighetsbranschens hetaste bolag skapar rubriker i Storbritannien. Datschas mjukvara har visat att investerare från Qatar äger fler fastigheter i London än självaste drottningen.

Datscha gör succé i Storbritannien.
Datscha gör succé i Storbritannien.

Det svenska mjukvarubolaget Datscha (NTL) har specialiserat sig på att analysera data om fastighetsbranschen. Bolaget växer så det knakar. Under 2016 hade bolaget en omsättning på 69 miljoner kronor och förväntas växa med 25 procent i år till 85 Mkr.

Efter att lanserat i Storbritannien för ett par år sedan kan bolaget nu skryta om att vara anledningen till flera stora rubriker i brittisk press. Datschas data visar nämligen att investerare från Qatar inte bara äger fler fastigheter än Queen Elizabeth utan till och med tre gånger så många.

Foto:

Datschas mjukvara stod för analysen som blev en snackis i Storbritannien. 

”Det tog oss två år att få tillgång till all data från myndigheterna och vi har lagt mycket krut på att matcha den. Andra databaser har fått sin information med hjälp av callcenters som ringer runt för att få tag i information. Och att ranka ägandet på kommersiella fastigheter i London har ingen gjort tidigare. Det tog dem på sängen”, säger vd:n Jacob Philipson.

Foto: Pressbild.

Datschas vd Jacob Philipson. Pressbild.

Datscha ägs av fastighetsjätten Stronghold, som även investerat i startupbolag som Tessin och Workaround. Bolaget har funnits i cirka 15 år och vänder sig till banker, fastighetskonsulter och fastighetsanalytiker. 

Läs även: Fastighetsjätten satsar på ”Airbnb för kontor”

Genom att köpa upp stora mängder data kan bolaget sedan ta fram information och analyser som efterfrågas i värderingen av kommersiella fastigheter. Genom informationen kan man även ta fram ägarinformation. 

Nu väntar ytterligare expansion.

”Dels tittar vi på nya marknader men vi har samtidigt oerhört mycket kvar att göra i de marknader vi finns i nu. Det finns möjlighet att växa mer i Storbritannien som har en marknad som är 5-6 gånger större än Sverige och där har vi just börjat”, säger Jacob Philipson. 

Läs även: Tessin slår crowd-rekord – planerar nordisk expansion 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera