Hoppa till innehållet

Svensk Rocket Internet-kopia noterar två bolag nästa år

De står bakom tre av börsens nykomlingar i år. Nu planerar startupfabriken NS Ventures ytterligare två noteringar av teknikbolag nästa år.

Magnus Kniving, vd och partner på NS Ventures.
Magnus Kniving, vd och partner på NS Ventures.

NS Ventures (NTL) har hittills varit något av en doldis på den svenska techscenen. Men i år har man lyckats med konststycket att notera tre av sina sex portföljbolag.

”Vår affärsidé är att bygga internetbolag från idé till börsintroduktion, lite som tyska Rocket Internet. Vi tar inte in entreprenörer, utan bygger bolagen själva. Sedan tar vi in professionella företagsledare när det är dags att skala upp”, säger Magnus Kniving, vd och partner på NS Ventures.

Han har jobbat som it-entreprenör hela sin karriär, bland annat med videoappen VMS som en tid konkurrerade med Instagram och hade över fem miljoner användare.

NS Ventures startade han ihop med sina två partners för två år sedan. Bolaget har kontor i Stockholm och New Delhi i Indien. I dag är man över 100 medarbetare med portföljbolagen inräknade. Huvudkontoret i Stockholm drivs dock av fem personer.

Under 2016 räknar Magnus Kniving göra en vinst efter skatt på 30 miljoner kronor efter skatt. Målet är att dubbla denna siffra nästa år.

”Bolagen vi listat i år har ett totalt börsvärde på 120 miljoner kronor. Jag skulle säga att våra olistade bolag är värda lika mycket.”

De tre bolag man noterat i år är:

  • Fastout (NTL), som utvecklar mjukvara för drönare. Bolaget introducerades i januari och har sedan dess stigit med 13 procent till ett börsvärde på 64 Mkr.
  • Videoburst (NTL), ett bolag som hjälper företag med nätbaserade videolösningar för reklam- och företagspresentationer. Bolaget introducerades i juni och handlas nu i linje med teckningskursen med börsvärde på 28 Mkr.
  • Transiro, en molnbaserad it-lösningar för transportbranschen som noterades i tisdags på NGM Nordic. Bolaget har ett börsvärde på cirka 28 Mkr.

”Transiro fick just in Nobina som kund. De en av de största kollektivtrafikbolagen i Norden och äger bland annat äger Swebus”, säger Magnus Kniving.

Nästa år ska NS Ventures notera ytterligare två teknikbolag:

  • Brandbee (NTL), en webbtjänst för att hantera inkommande försäljning.
  • Splitex (NTL), en crowdbaserad försäkringstjänst.

”Splitex är bolaget vi investerat mest i och hoppas mest på under 2017. Tjänsten låter användare att gå ihop och dela på risker, helt utan inblandning av traditionella försäkringsbolag”, säger Magnus Kniving.

NS Ventures listar även Mavshack som en av sina historiska avyttringar. Bolaget, ett slags Netflix för den asiatiska marknaden, har formligen rasat ihop på börsen det senaste året.

”Det där bolaget noterades långt innan NS Ventures grundades. Jag lämnade två år innan det började gå utför”, säger Magnus Kniving.

Vi har sett 23 börsnoteringar av techbolag i år. Finns det en risk att det går lite för fort för vissa små aktörer?

”Ja. Jag skulle inte rekommendera att lista ett litet teknikbolag för sig. Men vi listar många bolag och kan därmed uppnå hög kvalité vad gäller affärsmodell, IR och formella krav kring själva noteringen.”

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera