Startupbolaget Sparta startade i slutet av 2013. Bolagets affärsidé är att erbjuda ett digital verktyg som kan liknas vid en personlig tränare, och tävlingsredskap, för säljare. Där kan säljteam sätta upp tävlingar och ge positiv feedback på sådant som leder till effektivare sälj.
Spartas grundare, James Pember, liknar deras produkt vid en motsvarighet till hälsoappen Lifesum, fast för säljare.
"Lifesum vill få sina användare att leva ett hälsosammare och lyckligare liv. Vi vill på samma sätt få våra användare att bli mer framgångsrika säljare genom att uppmuntra sådant som ligger till grund för framgång", säger James Pember.
Liknelsen med Lifesum är också relevant eftersom bolaget Lifesums vd, Henrik Torstensson, är en av investerarna i Sparta. Även grundaren av Fishbrain, Johan Attby, Spotifys Europachef Jonathan Foster och Facebooks Nordenchef Martin Ingemansson finns med bland ägarna.
Nu tar Sparta in 4 Mkr i nytt kapital från Almi invest och affärsängeln Lars Lindgren. Lars Lindgren har tidigare bland annat grundat den svenska riskkapitalföreningen.
Läs mer: Handelsalumner lanserar startupfond
Flera stora företag som Aftonbladet, Office Depot och Bonnier finns i dag bland Spartas kunder. Med de nya pengarna i kassan är tanken att ytterligare utveckla produkten.
"Vi skulle kunna växa själva utan att ta in pengar men nu kan vi samtidigt utveckla produkten. Vi kommer att ge oss på mer 'big data' och mer 'gamification'", säger han.
James Pember räknar med att bolaget, som vuxit sin omsättning med runt 400 procent till 4 Mkr i år, ska fortsätta växa i samma takt nästa år, och gå från 10 till 30 anställda.
"Vi ska växa aggressivt nu. Vi har visat att vår produkt fungerar och ska ta det till nästa nivå. Bland annat planerar vi att gå in i Storbritannien vilket känns som ett bra första steg ut i världen", säger James Pember.