Hoppa till innehållet

Svensk sms-teknik köps upp av amerikanskt börsbolag

Malmöbolaget Beepsend köps upp av amerikanska börsnoterade Twilio för en hemlig summa.

Elisabeth Brevenson, grundare av Beepsend. Foto: Press.
Elisabeth Brevenson, grundare av Beepsend. Foto: Press.Bild: Beepsend

Affären offentliggjordes i ett pressmeddelande i samband med att Twilios kvartalsrapport släpptes på tisdagen.

”Vi har varit uppvaktade av flera stora bolag som har varit intresserade av vår teknik, men i höstas träffade vi Twilio och allt kändes rätt med deras ledning, deras team och deras kultur”, säger Elisabeth Brevenson, grundare av och vd för Beepsend (NTL).

Beepsend arbetar med köpa, producera, sälja och skicka sms på en global marknad. Kunderna är mobiloperatörer och företag som skickar stora mängder meddelanden. Kommunikationen kallas för A2P, application to person, och används till exempel när tandläkaren påminner om en bokad tid eller när koder för tvåstegsverifiering vid inloggningar skickas ut.

Sedan 2009 har Beepsends huvudinriktning varit bulkförsäljning av sms-utskick, främst genom andra sms-grossister. Förutom bulkförsäljningen av sms har Beepsend närmat sig marknaden för slutkunder och försökt komma närmare operatörer för att hitta nya intäkter. Bland företag som använder Beepsends tjänst för att kommunicera med användare och kunder finns Facebook, IP-telefonioperatören Viber och Ecco. 

”Vi har gjort försök till global expansion, men det krävs mycket kapital. Vi har investerat våra vinster i att utveckla bolaget och 2017 var året då vi skulle bli lönsamma och 2018 skulle vi hitta en lämplig partner. Det gick lite fortare än så och när vi nu blir en del av Twilio så får vi helt andra möjligheter att växa”, säger Elisabeth Brevenson. 

Twilios teknik innehåller en rad olika former av meddelandeutskick, där sms är en form. Bland Twilios kunder finns bland andra Airbnb och Uber. Nu får Beepsend ansvar för att leverera sms-delen av Twilios meddelandetjänst.

”Sms har olika egenskaper, ibland behöver man kunna svara och ibland handlar det om envägskommunikation. Vissa tecken fungerar inte i vissa nätverk och i vissa länder. Sms kan vara affärskritiska och behöver levereras direkt, medan marknadsföringsutskick kan vänta ett par minuter på att gå fram. Det är det här vi är experter på och det som Twilio vill komma åt”, säger Elisabeth Brevenson.

Twilio, med huvudkontor i San Francisco, grundades 2008 och har fler än 700 anställda. Företaget omsätter 82 miljoner dollar. Twilio och Beepsend har samarbetat sedan 2011.

Beepsend grundades 2006 av Elisabeth Brevenson, som fram till affären ägde 26 procent av bolaget. Bland övriga ägare finns Tibia Konsult och Edsgärd Capital och Rosengård invest.

2015 omsatte Beepsend 82,3 miljoner kronor och gjorde en förlust på 2,8 Mkr.

Beepsend, med 32 anställda plus konsulter, blir kvar i Malmö efter uppköpet.

 

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera