Hoppa till innehållet

Svensk Snapchat-utmanare drar in 8 Mkr

Den svenska tonårsappen Plotagon drar in 8 miljoner kronor i bryggfinansiering från en rad namnkunniga affärsänglar. Appen används för röststyrda animationer som kan läggas ut på Youtube eller ersätta ett sms.

Från vänster: Philip Edner, vd och delägare på Plotagon, som animerad, Plotagon-avatar. Plotagons app.
Från vänster: Philip Edner, vd och delägare på Plotagon, som animerad, Plotagon-avatar. Plotagons app.

Än så länge är intäkterna små och förlusterna stora. Men antalet nedladdningar ökar snabbt och totalt har 800 000 användare laddat ner Plotagon. Appen används främst av tonåringar för att enkelt och snabbt göra animationer som läggs ut på nätet, eller skickas till vänner.

Det handlar om korta animationer med två eller tre replikskiften som man kan dela med sina vänner. I sin enklaste form kan det vara animerad figur som säger ”Tja, ska vi fika?” i en fil som skickas till någons mobil.

Planen är att ta in ytterligare 25–30 Mkr före midsommar.

”Visionen med Plotagon är att skapa ett nytt system för kommunikation där man bättre kan uttrycka känslor och berätta historier. Vi vill finnas på Youtube, men hoppas även ersätta sms och kanske komplettera (Facebooks, red:s anm.) Messenger”, säger Philip Edner, vd och delägare på Plotagon.

Plotagon grundades 2012 som ett verktyg för filmskapare. Men produkten var svårsåld och 2013 köpte Philip Edner och en rad andra affärsänglar in sig i bolaget och började ändra konceptet.

I slutet av 2014 blev Plotagon ett regelrätt mobilverktyg. Och i slutet av 2015 gick det att beskriva tjänsten som en lovande app, som med tiden kunde ses som en utmanare till Snapchat, Wechat och Messenger.

På Youtube är tjänsten redan ett fenomen då Plotagon används för att skapa 1,7 miljoner filmer som totalt har fått 4,3 miljoner visningar, enligt Philip Edner.

I vintras började Plotagon även utveckla en utbildningsprodukt.

”Tanken är att man ska kunna göra animationer för en rad olika skolämnen. Gustav Vasas kröning i en film, till exempel”, säger vd:n.

Som kommunikationsverktyg är fördelen med Plotagon att man använder animationer, istället för emojis, för att skapa en mer personlig prägel.

”Nästan alla våra användare är i USA och England. Det beror på att tjänsten tidigare var baserad på engelska. Nu är animationerna även röststyrda, vilket gör att alla språk fungerar. Man kan läsa in sin egen röst och de animerade läpprörelserna synkar med den”, förklarar Philip Edner.

Läs mer: Svenska affärsänglar tar in halv miljard till ny fond

Plotagon har 15 medarbetare i Stockholm. I fjol var nettoomsättningen 6 Mkr, med en förlust på 17,5 Mkr.

Hittills har Plotagon tagit in cirka 90 Mkr i riskkapital och man har totalt 150 aktieägare. Nu tar man in ytterligare 8 Mkr i byggfinansiering från en rad befintliga delägare.

”Planen är att ta in ytterligare 25–30 Mkr före midsommar. Vi ska marknadsföra tjänsten och behöver vidareutveckla plattformen och vår nya utbildningsprodukt”, säger Philip Edner.

Han har en lång bakgrund inom internetsektorn och var en av de fem grundarna bakom internetkonsulten Framfab. Han var även med och lanserade Bredbandsbolaget, som från början var en avknoppning från Framfab.

”Jag cashade hem lite över 40 Mkr på Framfab men förlorade nästan allt på it-aktier de följande åren”, säger han.

Läs mer: De investerar i Dreams

Några av de mer namnkunniga delägarna är bolagets styrelseordförande Peter Nilsson, som är med i Stockholms affärsänglar och har en bakgrund på EF, och Filip Grufman, som även investerat i sparappen Dreams och lurarna Pugz.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera