För fem år sedan startade bröderna Jacob och David von Corswant startupbolaget Climendo (NTL). Tjänsten är en väderapp som jämför olika vädertjänster och presenterar den prognos som brukar vara mest exakt inom ett visst område. Nu tar Climendo nästa steg i sin vädersatsning.
"Ganska mycket har hänt den senaste tiden på väderappsfronten. Men själva havsprognoserna har varit rätt eftersatta under lång tid. Där har man fortfarande varit knuten till excel-ark mer eller mindre", säger Jacob von Corswant vd för Climendo.
Läs mer: Allt väder på ett bräde
Svaret på detta problem resulterade i byggandet av appen "Climendo 71%", där namnet är en referens till det faktum att många vädertjänster missar att behandla haven, som tar upp ungefär 71 procent av jordens yta.
Climendo har fått flera förfrågningar om att de borde ha en tjänst som även innefattar vädret till havs. En del i brödernas planer för företaget var att utveckla konceptet till fler områden. Därmed låg havsvädret som ett naturligt nästa steg i utvecklingen.
"Tittar man bara på USA var det över 158 miljoner människor som på något sätt spenderade sin tid vid eller på havet. Många är där, men förmodligen inte så bekväma med att ta del av de befintliga proffstjänsterna kring havsväder, som inte är så användarvänliga. Det vi gjort är en enkel tjänst som alla kan använda", säger han.
Tanken är att användarna ska kunna se havsväderprognoserna var som helst i världen. Det ska gå att kunna zooma in på enskilda uddar och skär för att se hur väderleken ser ut just där.
Läs mer: Genombrott för Googles internet-ballonger
Tekniken Climendo bygger på är att jämföra olika vädertjänster. Det tog flertalet år att bygga systemet som samlar in prognoser varje timme från över 10.000 platser på jorden. Systemet jämför prognoserna med hur de sedan överensstämmer med vädret i verkligheten. Baserat på den datan kan systemet presentera de väderleksprognosen som i allmänhet stämmer bäst överrens med verkligheten i ett specifikt område.
"Vi är inga meterologer. Men vi förlitar oss på statistik och data. Vi har stor respekt för de som gör prognoserna, men vi ser att ingen leverantör är bäst för alla parametrar och platser. Det är olika leverantörer som är bra på lång och kort sikt. Det är vår utgångspunkt", säger Jacob von Corswant.
Genom sådana jämförelser kunde Climendo upptäcka vilka vädertjänster som var starkare i olika områden. I exempelvis Storbritannien upptäckte företaget bland annat att finska Foreca var mer träffsäkra än vad Met Office, den brittiska motsvarigheten till SMHI, var.
"Vädertjänsterna lägger allt mer krut på en internationell approach, vilket vi tycker är spännande", säger han.
Det var på grund av bröderna von Corswants surfarintresse som idén till Climendo skapades. Tidigare kollade de väderleksrapporter och försökte räkna ut när de bästa surfingtillfällerna var helt manuellt, vilket enligt bröderna Corswant kändes helt omöjligt.
I samband med den nya satsningen på havsväder har företaget tagit in nytt kapital på runt 3 miljoner kronor. Bland investerarna finns Marcus Wallén på spelföretaget King (NTL) och Christian Jansson, tidigare vd på Kappahl och Ellos (NTL).
Läs mer: Ellos ägare överväger börsnotering
Och utvecklingsplanerna går framåt för företaget med fem anställda personer. Bland annat planerar de en ny produkt som ska vara en 'business to business'-tjänst, som det råder mycket hemlighetsmakeri kring.
"Det här har verkligen varit ett hobby-projekt 'gone wild', kan man säga", säger Jacoib von Corswant