Hoppa till innehållet

Svensk väderstartup ger sig ut till havs

Först erövrade den svenska väderstartupen kontinenterna med sina jämförande väderleksrapporter. Nu ska företaget ta sig an de sju haven.

 

Climendos grundare David von Corswant och Jacob von Corswant.
Climendos grundare David von Corswant och Jacob von Corswant.

För fem år sedan startade bröderna Jacob och David von Corswant startupbolaget Climendo (NTL). Tjänsten är en väderapp som jämför olika vädertjänster och presenterar den prognos som brukar vara mest exakt inom ett visst område. Nu tar Climendo nästa steg i sin vädersatsning.

"Ganska mycket har hänt den senaste tiden på väderappsfronten. Men själva havsprognoserna har varit rätt eftersatta under lång tid. Där har man fortfarande varit knuten till excel-ark mer eller mindre", säger Jacob von Corswant vd för Climendo.

Läs mer: Allt väder på ett bräde

Svaret på detta problem resulterade i byggandet av appen "Climendo 71%", där namnet är en referens till det faktum att många vädertjänster missar att behandla haven, som tar upp ungefär 71 procent av jordens yta.

Climendo har fått flera förfrågningar om att de borde ha en tjänst som även innefattar vädret till havs. En del i brödernas planer för företaget var att utveckla konceptet till fler områden. Därmed låg havsvädret som ett naturligt nästa steg i utvecklingen.

"Tittar man bara på USA var det över 158 miljoner människor som på något sätt spenderade sin tid vid eller på havet. Många är där, men förmodligen inte så bekväma med att ta del av de befintliga proffstjänsterna kring havsväder, som inte är så användarvänliga. Det vi gjort är en enkel tjänst som alla kan använda", säger han.

Tanken är att användarna ska kunna se havsväderprognoserna var som helst i världen. Det ska gå att kunna zooma in på enskilda uddar och skär för att se hur väderleken ser ut just där.

Läs mer: Genombrott för Googles internet-ballonger

Tekniken Climendo bygger på är att jämföra olika vädertjänster. Det tog flertalet år att bygga systemet som samlar in prognoser varje timme från över 10.000 platser på jorden. Systemet jämför prognoserna med hur de sedan överensstämmer med vädret i verkligheten. Baserat på den datan kan systemet presentera de väderleksprognosen som i allmänhet stämmer bäst överrens med verkligheten i ett specifikt område.

"Vi är inga meterologer. Men vi förlitar oss på statistik och data. Vi har stor respekt för de som gör prognoserna, men vi ser att ingen leverantör är bäst för alla parametrar och platser. Det är olika leverantörer som är bra på lång och kort sikt. Det är vår utgångspunkt", säger Jacob von Corswant.

Genom sådana jämförelser kunde Climendo upptäcka vilka vädertjänster som var starkare i olika områden. I exempelvis Storbritannien upptäckte företaget bland annat att finska Foreca var mer träffsäkra än vad Met Office, den brittiska motsvarigheten till SMHI, var.

"Vädertjänsterna lägger allt mer krut på en internationell approach, vilket vi tycker är spännande", säger han.

Det var på grund av bröderna von Corswants surfarintresse som idén till Climendo skapades. Tidigare kollade de väderleksrapporter och försökte räkna ut när de bästa surfingtillfällerna var helt manuellt, vilket enligt bröderna Corswant kändes helt omöjligt.

I samband med den nya satsningen på havsväder har företaget tagit in nytt kapital på runt 3 miljoner kronor. Bland investerarna finns Marcus Wallén på spelföretaget King (NTL) och Christian Jansson, tidigare vd på Kappahl och Ellos (NTL).

Läs mer: Ellos ägare överväger börsnotering

Och utvecklingsplanerna går framåt för företaget med fem anställda personer. Bland annat planerar de en ny produkt som ska vara en 'business to business'-tjänst, som det råder mycket hemlighetsmakeri kring.

"Det här har verkligen varit ett hobby-projekt 'gone wild', kan man säga", säger Jacoib von Corswant

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera