(Di Digital/Silicon Valley) För ett år sedan tog grundarna av säljverktyget Getaccept (NTL) med sig sina familjer och flyttade över Atlanten. De hade, som ett av få svenska bolag, blivit antagna till det prestigefyllda acceleratorprogrammet Y Combinator i Silicon Valley.
Nu har det gått ett år och de fyra grundarna har hunnit samla på sig en del erfarenheter. Bolaget har växt med runt 20 procent per månad under året och anställt ett antal personer lokalt i Silicon Valley, men omsättningen vill man inte avslöja.
”Anledningen till att vi gör en reality-videoblogg är ganska enkel. Det finns en stor nyfikenhet kring hur det är att driva bolag i Silicon Valley, både från vänner och affärsbekanta”, säger Mathias Thulin, medgrundare och styrelseordförande i Getaccept.
Läs också: ”Det känns lite som i serien Silicon Valley” - Y Combinator från insidan”
När Mathias Thulin och hans kollegor skulle starta upp den amerikanska verksamheten kände de att de saknade information om hur man bör går till väga.
”Vi har dokumenterat en massa tips och tankar löpande som vi gärna vill dela med oss av. Men istället för att skriva en traditionell blogg tänkte vi att videoformatet är roligare”, säger Mathias Thulin.
... det är inte försent att köra en startup utomlands även om man har barn.
Ämnen som de bland annat kommer att ta upp i videoklippen är hur man jagar riskkapital, startar upp ett amerikanskt bolag, vilka kulturella skillnader det finns mellan Sverige och USA och hur det är att göra affärer i Kalifornien.
”Vi tänkte också prata om att det inte är försent att köra en startup utomlands även om man har barn”, säger Mathias Thulin.
Här kan du se trailern till Getaccepts reality-tv-serie som har premiär den 15 januari:
JkDjzXyZF4E