Hoppa till innehållet

Svenska doldisen tar in nytt kapital och planerar notering

Det svenska Internet of Things-bolaget H&D Wireless tar in 25 miljoner kronor i riskkapital. Samtidigt planerar bolaget en börsnotering under 2017.

Pär Bergsten, vd på H&D Wireless. Foto: Jack Mikrut
Pär Bergsten, vd på H&D Wireless. Foto: Jack Mikrut

IoT-bolaget H&D Wireless har bland annat utvecklat en lokaliseringstjänst som kan användas inomhus. Nu tar bolaget in 25Mkr i nytt kapital från Blasieholmen Investment Group och ett nätverk bestående av ett 40-tal svenska och europeiska entreprenörer och investerare. Investeringen inkluderar en option på ytterligare 38 Mkr.

Det finns också långtgående planer på att börsnotera H&D Wireless på Stockholmsbörsen under första halvan av 2017, avslöjar bolagets vd och grundare, serieentreprenören Pär Bergsten för Di Digital.

”Vi kommer inte ta in pengar i samband med noteringen och ägarspridningen är redan gjord då vi hämtar in kapital nu”, säger han.

Pär Bergsten är en svensk doldisentreprenör med en rad större bolagsförsäljningar på sitt cv. Han inledde sin karriär på Ericsson där han jobbade i 14 år med forskning och utveckling. När han 1997 lämnade Ericsson startade han det egna bolaget Wireless Solutions Sweden, som 2001 såldes till National Semiconductors.

Det finns ingen bra lösning för ’indoor positioning’ då GPS inte fungerar inomhus.

Därefter startade han Nanoradio som såldes till Samsung 2012. Det är inte offentligt vad bolagen såldes för men enligt Di Digitals uppgifter handlar det sammanlagt om uppemot 600 Mkr.

Pär Bergsten har sedan 2009 byggt upp bolaget H&D Wireless som tagit fram en Internet of Things-plattform för att koppla upp produkter via molnet till smarta telefoner. Men bolaget har tagit ytterligare ett steg. Förutom att bara koppla upp produkterna ska de också kunna spåras inomhus.

”Det finns ingen bra lösning för ’indoor positioning’ då GPS inte fungerar inomhus. Så vårt nya system ligger i framkant”, säger Pär Bergsten.

”För bolag öppnar det här upp nya möjligheter. Om du tänker efter så ligger de flesta verksamheter inomhus, till exempel sjukhus, industrier, varulager, transporter och så vidare. Det blir en jättemarknad”, fortsätter han.

Läs även: Hon ska se till att Ericsson blir först med 5G

Möjligheten att spåra antingen produkter eller människor inomhus gör det möjlighet att exempelvis kartlägga konsumentbeteenden eller effektivisera varuhantering.

H&D Wireless har byggt en version av systemet för ett 20 000 kvadratmeter stort lekcenter i Stockholm, med 3 000 besökare varje dag. Tack vare systemet kan föräldrar hålla koll på barnen i lekcentret genom att en tag, i form av ett armband, sätts på barnen.

2015 växte H&D Wireless med 300 procent och hade 28 Mkr i intäkter. Under 2016 har intäkterna hållit samma nivå då bolaget fokuserat på att utveckla sina produkter och tjänster.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera