IoT-bolaget H&D Wireless har bland annat utvecklat en lokaliseringstjänst som kan användas inomhus. Nu tar bolaget in 25Mkr i nytt kapital från Blasieholmen Investment Group och ett nätverk bestående av ett 40-tal svenska och europeiska entreprenörer och investerare. Investeringen inkluderar en option på ytterligare 38 Mkr.
Det finns också långtgående planer på att börsnotera H&D Wireless på Stockholmsbörsen under första halvan av 2017, avslöjar bolagets vd och grundare, serieentreprenören Pär Bergsten för Di Digital.
”Vi kommer inte ta in pengar i samband med noteringen och ägarspridningen är redan gjord då vi hämtar in kapital nu”, säger han.
Pär Bergsten är en svensk doldisentreprenör med en rad större bolagsförsäljningar på sitt cv. Han inledde sin karriär på Ericsson där han jobbade i 14 år med forskning och utveckling. När han 1997 lämnade Ericsson startade han det egna bolaget Wireless Solutions Sweden, som 2001 såldes till National Semiconductors.
Det finns ingen bra lösning för ’indoor positioning’ då GPS inte fungerar inomhus.
Därefter startade han Nanoradio som såldes till Samsung 2012. Det är inte offentligt vad bolagen såldes för men enligt Di Digitals uppgifter handlar det sammanlagt om uppemot 600 Mkr.
Pär Bergsten har sedan 2009 byggt upp bolaget H&D Wireless som tagit fram en Internet of Things-plattform för att koppla upp produkter via molnet till smarta telefoner. Men bolaget har tagit ytterligare ett steg. Förutom att bara koppla upp produkterna ska de också kunna spåras inomhus.
”Det finns ingen bra lösning för ’indoor positioning’ då GPS inte fungerar inomhus. Så vårt nya system ligger i framkant”, säger Pär Bergsten.
”För bolag öppnar det här upp nya möjligheter. Om du tänker efter så ligger de flesta verksamheter inomhus, till exempel sjukhus, industrier, varulager, transporter och så vidare. Det blir en jättemarknad”, fortsätter han.
Läs även: Hon ska se till att Ericsson blir först med 5G
Möjligheten att spåra antingen produkter eller människor inomhus gör det möjlighet att exempelvis kartlägga konsumentbeteenden eller effektivisera varuhantering.
H&D Wireless har byggt en version av systemet för ett 20 000 kvadratmeter stort lekcenter i Stockholm, med 3 000 besökare varje dag. Tack vare systemet kan föräldrar hålla koll på barnen i lekcentret genom att en tag, i form av ett armband, sätts på barnen.
2015 växte H&D Wireless med 300 procent och hade 28 Mkr i intäkter. Under 2016 har intäkterna hållit samma nivå då bolaget fokuserat på att utveckla sina produkter och tjänster.