Den fjärde industriella revolutionen, temat för årets toppmöte i Davos, innebär enorma möjligheter för stora svenska företag. Samtidigt skriver Dagens Industri om en undersökning, presenterad i Davos, som visar att just svenska företag ligger på efterkälken när det gäller digitaliseringen.
”Vi har infrastruktur och nätverk som möjliggör ett digitalt arbetssätt men har inte kunskapen för att dra nytta av tekniken”, säger Karin Schreil Jonsson, vd i Sverige för Fujitsu, som står bakom undersökningen.
I rapporten har Sverige studerats tillsammans med Tyskland, Storbritannien och Spanien. Av de 153 svenska beslutsfattare som deltagit anser 52 procent att den digitala strategin i företaget är oklar och förvirrad. Det är den högsta andelen i Europa.
Tänk på Uber, Airbnb, de har tagit enorma marknadsandelar väldigt snabbt. Och det sker ju på någons bekostnad.
Samtidigt ser tre av fyra att det är chansning om de digitala projekt som företaget initierar blir en framgång eller inte.
”Det finns en viss misstro mot mänskliga faktorn, både kring ledningen och de anställda, och förmågan att utnyttja de digitala möjligheterna”, säger Karin Schreil Jonsson.
En förklaring till att svenska företag inte hänger med kan vara att konkurrenstrycket har varit lägre i Sverige, jämfört med exempelvis i Tyskland. En annan förklaring är att det i svenska företag fortfarande finns en oklarhet kring vem som egentligen har makten över frågor om digitala projekt. Är det it-chefen? Eller är de som driver affärsverksamheten?”
Jacob Wallenberg, ordförande i Investor, säger att frågor kring digitalisering tidigare sällan eller aldrig hamnade på styrelsens bord. Så har också Sara Öhrvall, digitaliseringsexpert och Di-krönikör, rekryterats till Investors styrelse.
Läs även Sara Öhrvalls blogg: Tjänstemännen är kvar på medeltiden
”Gör du fel är det plötsligt någon annan som har gjort rätt och då är du rökt. Och det går väldigt fort. Tänk på Uber, Airbnb, de har tagit enorma marknadsandelar väldigt snabbt. Och det sker ju på någons bekostnad”, säger Jacob Wallenberg.
Di träffar även Telia Soneras vd Johan Dennelind i Davos. För telekomindustrins del handlar flaskhalsen om att branschen har varit allför traditionell och introvert, förklarar han. Förutom att hjälpa företag att få in Telia Soneras teknik i företagets strategi kommer det även bli nödvändigt för att telekomjätten ska kunna utveckla sin egen verksamhet.
”Risken är att bara vi blir en leverantör av bits and bytes – vi har ju näten – men faran är hög att vi tappar kontakt med kunden. Vi måste ta till drastiska åtgärder”, säger han och signalerar att det lär bli fler partnerskap som det som bolaget slutit med Spotify, exempelvis.