Hoppa till innehållet

Svenska företag digitalt svaga

Oklar och förvirrad digital strategi i företaget? Det anser 52 procent av svenska beslutsfattare enligt en ny rapport.  Många svenska företag kanske tror att de ligger i digitaliseringens framkant men rapporten visar att de både är mindre kunniga och engagerade än sina europeiska motsvarigheter. 

Jacob Wallenberg, ordförande i Investor, uppger att frågor om digitalisering sällan hamnar hos styrelsen.
Jacob Wallenberg, ordförande i Investor, uppger att frågor om digitalisering sällan hamnar hos styrelsen.Foto: WEF/Sebastian Derungs

Den fjärde industriella revolutionen, temat för årets toppmöte i Davos, innebär enorma möjligheter för stora svenska företag. Samtidigt skriver Dagens Industri om en undersökning, presenterad i Davos, som visar att just svenska företag ligger på efterkälken när det gäller digitaliseringen.

”Vi har infrastruktur och nätverk som möjliggör ett digitalt arbetssätt men har inte kunskapen för att dra nytta av tekniken”, säger Karin Schreil Jonsson, vd i Sverige för Fujitsu, som står bakom undersökningen.

I rapporten har Sverige studerats tillsammans med Tyskland, Storbritannien och Spanien. Av de 153 svenska beslutsfattare som deltagit anser 52 procent att den digitala strategin i företaget är oklar och förvirrad. Det är den högsta andelen i Europa.

Tänk på Uber, Airbnb, de har tagit enorma marknadsandelar väldigt snabbt. Och det sker ju på någons bekostnad.

Samtidigt ser tre av fyra att det är chansning om de digitala projekt som företaget initierar blir en framgång eller inte.

”Det finns en viss misstro mot mänskliga faktorn, både kring ledningen och de anställda, och förmågan att utnyttja de digitala möjligheterna”, säger Karin Schreil Jonsson.

En förklaring till att svenska företag inte hänger med kan vara att konkurrenstrycket har varit lägre i Sverige, jämfört med exempelvis i Tyskland. En annan förklaring är att det i svenska företag fortfarande finns en oklarhet kring vem som egentligen har makten över frågor om digitala projekt. Är det it-chefen? Eller är de som driver affärsverksamheten?”

Jacob Wallenberg, ordförande i Investor, säger att frågor kring digitalisering tidigare sällan eller aldrig hamnade på styrelsens bord. Så har också Sara Öhrvall, digitaliseringsexpert och Di-krönikör, rekryterats till Investors styrelse.

Läs även Sara Öhrvalls blogg: Tjänstemännen är kvar på medeltiden

”Gör du fel är det plötsligt någon annan som har gjort rätt och då är du rökt. Och det går väldigt fort. Tänk på Uber, Airbnb, de har tagit enorma marknadsandelar väldigt snabbt. Och det sker ju på någons bekostnad”, säger Jacob Wallenberg.

Di träffar även Telia Soneras vd Johan Dennelind i Davos. För telekomindustrins del handlar flaskhalsen om att branschen har varit allför traditionell och introvert, förklarar han. Förutom att hjälpa företag att få in Telia Soneras teknik i företagets strategi kommer det även bli nödvändigt för att telekomjätten ska kunna utveckla sin egen verksamhet.

”Risken är att bara vi blir en leverantör av bits and bytes – vi har ju näten – men faran är hög att vi tappar kontakt med kunden. Vi måste ta till drastiska åtgärder”, säger han och signalerar att det lär bli fler partnerskap som det som bolaget slutit med Spotify, exempelvis.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera