Hoppa till innehållet

Svenska Minutemailer vill lösa marknadsföring på nätet

Att hålla koll på sitt företags kommunikation i digitala kanaler kan lätt bli rörigt. Med twitterkonton, facebookgrupper och mejllistor gäller det att hålla tungan rätt i mun. Eller skaffa ett verktyg som Minutemailer.

Oskar Glauser, grundare av Minutemailer.
Oskar Glauser, grundare av Minutemailer.

Bolaget Minutemailer grundades för ett knappt år sedan. Deras verktyg för digital kommunikation har funnits ute sedan årsskiftet. Nu i veckan lanserar de verktyget på engelska och satsar på att nå ut till en större marknad än de betatestare som använt Minutemailer under våren.

”Vi gör ett enkelt sätt för småföretagare att arbeta med digital marknadsföring. Vi ska vara ett 'allt i ett'-verktyg för digital marknadsföring. Istället för att använda olika program för twitter, mejl och sms så packar vi ihop det på en och samma plats”, säger Oskar Glauser, grundare av Minutemailer. 

Oskar Glauser har tidigare bland annat varit med och grundat bolaget Videofyme. Det är hans egna erfarenheter som entreprenör som fick honom att inse behovet av en tjänst som löser den digitala kommunikationen.

”Man behöver ofta flera olika verktyg och det är krångligt. Många verktyg som finns vänder sig till större företag som har tekniker och designers men som egenföretagare har man inte de resurserna och vill ha något snabbt och enkelt som fungerar direkt”, säger han.

Det finns redan i dag mängder av tjänster för att hålla koll på ett företags digitala kommunikation. Mejltjänsten Mailchimp är till exempel populär för utskick av nyhetsbrev, Buffer används för att tidsinställa tweets och det finns troligtvis hundratals liknande tjänster – många av dem gratis. Det är med andra ord en tuff konkurrens för Minutemailer.

”Det som sticker ut hos oss är att vi tagit de mest använda delarna från olika tjänster och kombinerat dem. Vi samlar alla kanaler på ett ställe och ger överblick genom en kalendervy”.

Minutemailer ska också vara betydligt enklare att hantera än specialiserade verktyg.

”Om man lägger ett par timmar i månaden kan man skapa all marknadsföring för hela månaden under de timmarna. Vi riktar oss till småföretagare som vill ha något enkelt”. 

Förutom Oskar Glauser arbetar tre personer till med Minutemailer. De har inte tagit in något externt kapital.

”Vi ser ingen brådska med att vi behöver agera snabbt för att ta marknadsandelar. Vi vill göra det här noga och bra i en takt som passar oss och våra kunder”, säger Oskar Glauser. 

Än så länge använder några hundra registrerade användare beta-tjänsten. Tjänsten är gratis så länge mejlutskick går till färre än 500 personer sen kostar det från 89 kronor i månaden.

”Inom ett år skulle vi vilja ha 3000 betalande användare. Det viktigaste är att de blir nöjda, då sprider vi oss och får fler nöjda kunder”, säger Oskar Glauser. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera