Bolaget Minutemailer grundades för ett knappt år sedan. Deras verktyg för digital kommunikation har funnits ute sedan årsskiftet. Nu i veckan lanserar de verktyget på engelska och satsar på att nå ut till en större marknad än de betatestare som använt Minutemailer under våren.
”Vi gör ett enkelt sätt för småföretagare att arbeta med digital marknadsföring. Vi ska vara ett 'allt i ett'-verktyg för digital marknadsföring. Istället för att använda olika program för twitter, mejl och sms så packar vi ihop det på en och samma plats”, säger Oskar Glauser, grundare av Minutemailer.
Oskar Glauser har tidigare bland annat varit med och grundat bolaget Videofyme. Det är hans egna erfarenheter som entreprenör som fick honom att inse behovet av en tjänst som löser den digitala kommunikationen.
”Man behöver ofta flera olika verktyg och det är krångligt. Många verktyg som finns vänder sig till större företag som har tekniker och designers men som egenföretagare har man inte de resurserna och vill ha något snabbt och enkelt som fungerar direkt”, säger han.
Det finns redan i dag mängder av tjänster för att hålla koll på ett företags digitala kommunikation. Mejltjänsten Mailchimp är till exempel populär för utskick av nyhetsbrev, Buffer används för att tidsinställa tweets och det finns troligtvis hundratals liknande tjänster – många av dem gratis. Det är med andra ord en tuff konkurrens för Minutemailer.
”Det som sticker ut hos oss är att vi tagit de mest använda delarna från olika tjänster och kombinerat dem. Vi samlar alla kanaler på ett ställe och ger överblick genom en kalendervy”.
Minutemailer ska också vara betydligt enklare att hantera än specialiserade verktyg.
”Om man lägger ett par timmar i månaden kan man skapa all marknadsföring för hela månaden under de timmarna. Vi riktar oss till småföretagare som vill ha något enkelt”.
Förutom Oskar Glauser arbetar tre personer till med Minutemailer. De har inte tagit in något externt kapital.
”Vi ser ingen brådska med att vi behöver agera snabbt för att ta marknadsandelar. Vi vill göra det här noga och bra i en takt som passar oss och våra kunder”, säger Oskar Glauser.
Än så länge använder några hundra registrerade användare beta-tjänsten. Tjänsten är gratis så länge mejlutskick går till färre än 500 personer sen kostar det från 89 kronor i månaden.
”Inom ett år skulle vi vilja ha 3000 betalande användare. Det viktigaste är att de blir nöjda, då sprider vi oss och får fler nöjda kunder”, säger Oskar Glauser.