Flera techbolag har under fjolåret utökat föräldraledigheten för sina anställda. Förutom Spotify har exempelvis videostreamingtjänsten Netflix meddelat att bolaget ger obegränsat med föräldraledighet under barnets första år. Även Adobe har utökat ledigheten till 26 veckor.
Läs även: Spotify inför global betald föräldraledighet
Nu samlas elva digitala byråer baserade i New York runt samma fråga. I ett upprop som bolagen kallar ”Pledge parental leave” går de samman för att bland annat erbjuda sina anställda minst tre månaders betald föräldraledighet.
”För en svensk kan minimikraven som vi har gått med på och som vi vill få andra att anamma verka ganska futtiga. Men för de amerikanska företagen som är med i det här och inte har en svensk kultur så är det jättestort”, säger Anders Frostenson, chef över Dobermans kontor i New York.
I exempelvis Kalifornien är den lagstadgade föräldraledigheten upp till sex veckor lång.
Förutom Doberman är även det svenskgrundade bolaget Veryday och Ustwo med och driver frågan som techbolagen öppnade upp för i fjol.
”Att techbolagen var tidiga med det här har att göra med att de har ett annat kassaflöde än byråerna”, säger Anders Frostenson.
”Byråvärlden i USA har en extremt hög kreativ nivå men bolagen kan samtidigt vara väldigt traditionella. Jag tycker att det är viktigt att vi kan gå i bräschen för det här och visa att man kan vara progressiv och modern även som företag och inte bara det man skapar", säger han.