Hoppa till innehållet

Svenska Nordkap i storaffär med amerikansk fastighetsjätte

Det svenska fintechbolaget Nordkap har skrivit på ett avtal värt flera miljoner kronor med den amerikanska fastighetsjätten Jones Lang LaSalle, JLL. Dessutom planerar man en ny finansieringsrunda.

Rikard Hjelm, vd för fintech-bolaget Nordkap, drömmer om en expansion i USA.
Rikard Hjelm, vd för fintech-bolaget Nordkap, drömmer om en expansion i USA.

Förra veckan gjorde Nordkap (NTL) sin hittills största affär. Tillsammans med fastighetsjätten JLL har man utvecklat sitt molnbaserade treasurysystem. JLL kommer också att använda systemet, bland annat för att hantera finansfrågor som lån, räntederivat och valutatransaktioner.

Dessutom kommer man använda Nordkaps nya benchmarkingtjänst, där JLL även har bidragit med utvecklingen. I den tjänsten får exempelvis fastighetsbolag i realtid information om affärer och de pågående trenderna på skuldmarknaden.

Läs även: Här är fintech-idéerna som kvalar in hos Sting

Avtalet med JLL är värt flera miljoner kronor, men Nordkaps vd Rikard Hjelm menar att det bara är början.

”Den här affären har potential att bli väldigt mycket större. Det bevisar också att de traditionella företagen närmar sig fintech-sektorn”‚ säger han.

Nordkap tar en licensavgift som baseras på antal användare och vilka tjänster bolaget nyttjar. I dag har man verksamhet i Sverige och Norge. Men under första halvåret 2017 kommer man påbörja en finansieringsrunda för att möjliggöra en expansion till den amerikanska marknaden.

Det skulle dock kräva 50 Mkr, enligt bolagets beräkningar. Men där kan också avtalet med JLL ha betydelse.

”Det här är ett jättesteg mot vår amerikanska dröm. Det börjar med JLL i Sverige men de kan också använda avtalet på andra marknader”, säger Rikard Hjelm.

2015 investerade riskkapitalbolaget NFT Ventures (NTL) i Nordkap i samband med att bolaget tog in 4 Mkr. Målsättningen då var att öka försäljningen, något man nu verkar lyckas med.

”Just nu ligger vi på en omsättningstakt på ungefär 10 Mkr per år”, säger Rikard Hjelm.

Läs även: NFT investerar i finansuppstickare

Nordkaps treasurysystem omfattar över 1 000 miljarder kronor i olika finansieringsformer. Det är den informationen som har möjliggjort den nya tjänsten. Informationen anonymiseras och man väljer själv vad man vill dela med sig av. Informationen blir bland annat ett förhandlingsverktyg när bolagen ska förhandla med bankerna.

”Traditionellt sett har bankerna inte gillat transparens, men nu är det 2016 och de får acceptera att den här typen av tjänster kommer”, säger Rikard Hjelm.

Linus Ericsson, chef för affärsområdet skuld och finansiell rådgivning på JLL Capital Markets Sverige, menar att det är värdet för kunden som måste stå i centrum för utvecklingen.

”Tjänster och systemlösningar blir allt mer beroende av varandra och med en välfungerande helhetslösning skapar vi ännu bättre kundnytta”, säger han.

Läs även: 6 000 stockholmare jobbar i fintech

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera