Hoppa till innehållet

Svenska plattformen Playpilot slår samman “fin-tv” med Youtube

Svenska startupbolaget Playpilot, som vill samla alla streamingtjänster på en plattform, lägger till de mest populära svenska och internationella Youtube-kanalerna i sin tjänst. Sedan starten i slutet av juli snittar tjänsten cirka 5.000 unika besökare i veckan.

Playpilot är en ny samlingsplats för streamingtjänster som drivs från Handelshögskolans inkubator SSE Business Lab i Stockholm.
Playpilot är en ny samlingsplats för streamingtjänster som drivs från Handelshögskolans inkubator SSE Business Lab i Stockholm.

YouTube-stjärnornas växande inflytande blir allt tydligare. Nu lägger svenska startupbolaget Playpilot.com till de mest populära svenska och internationella Youtube-kanalerna i sin tjänst, som är en slags samlingsplats för streamingtjänster. Användarna kan därmed utforska och följa allt ifrån tv-serien Game of Thrones och SVT:s Skavlan till internetfenomenet Pewdiepie och Aftonbladet TV genom en och samma tjänst.

Playpilot startades i oktober 2014 och sitter idag på Handelshögskolans inkubator SSE Business Lab i Stockholm. Tjänsten lanserades i slutet av juli i år och lockar nu cirka 5.000 unika besökare i veckan. I dagsläget integrerar man innehåll från över 20 svenska och internationella streaming- och playkanaler.

Den nya Youtube-satsningen lanseras under onsdagen och omfattar hundratals utvalda Youtube-kanaler. Inloggade användare ska även kunna få avsnittsuppdateringar i sitt personliga video-flöde.

”Samtidigt som många äldre haft svårt att förstå de nya formatens attraktionskraft har de svenska Youtube-stjärnorna snabbt blivit en maktfaktor i det nya medielandskapet. Att vi nu äntligen får in dem på Playpilot bredvid “fin-tv” titlar som Breaking Bad och Idol känns grymt kul samtidigt som det är ett självklart steg i utvecklingen av tjänsten”, säger Adam Chrigström, vd och grundare för Playpilot.

Playpilot bygger på idén att låta användarna utforska och följa innehållet från alla streamingtjänster genom en plattform, för att sedan länka dem vidare till respektive leverantör när de vill titta på något. Youtube-integrationen följer samma modell, men tack vare Youtubes integrationsmöjligheter kan innehållet spelas upp direkt i tjänsten.

”Att Youtube låter oss integrera sin spelare förbättrar inte bara användarupplevelsen för den som vill titta på Youtube-kanaler, det öppnar även upp för nya kreativa sätt att paketera vårt innehåll. En sådan funktion vi tagit vara på är möjligheten att koppla ihop alla våra filmer och serier med trailers vilket gör det ännu enklare att hitta något bra att titta på”, säger vd Adam Chrigström.

Han uppger att bolaget tagit in pengar från investerare i mediebranschen, men som vara anonyma i dagsläget.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera