Totalt uppges de svenska spelbolagen, inklusive förvärv gjorda under 2015, vara värda 60 miljarder kronor.
”Det är lätt att bli fartblind inför dessa siffror. Allt annat än fortsatta rekordsiffror hade varit en besvikelse. Situationen är nästan en smula absurd, men samtidigt logisk mot bakgrund av de senaste årens utveckling”, säger Per Strömbäck, talesperson på Dataspelsbranschen, i ett skriftligt meddelande.
Enligt Dataspelsbranschens uträkningar ökade omsättningen för Sveriges dataspelsbolag med 39 procent under 2015, till 12,3 miljarder kronor. Det är en tiofaldigad ökning i jämförelse med 2010.
Läs även: High score för svenska spelbolag
Och det är inte bara jättar som EA Dice, Microsofts Mojang och King, numera en del av Activision Blizzard, som levererar.
Som Di Digital tidigare rapporterat har många mindre spelbolag mångmiljonomsättningar och vinstmarginaler på över 60 procent, däribland Skövdebolaget Coffee Stain Studios, Frictional Games från Helsingborg och Upplands Väsby-bolaget Robtop Games.
Svenska framgångar som Candy Crush, Minecraft och Battlefield-serien har banat vägen för spelskapare att starta egna bolag. I Sverige har 40 nya spelbolag bildats under fjolåret, vilket är många fler än i grannlandet Finland, enligt branschorganisationen senaste rapport.
Situationen är nästan en smula absurd, men samtidigt logisk mot bakgrund av de senaste årens utveckling.
Dataspelsbolagen växer inte enbart i omsättning och antal spelbolag utan även i antalet anställda. Under 2015 ökadet antalet nyanställningar med 549. Det totala antalet anställda beräknas till 3666, varav 82 procent är män.
Läs även: Hon är stjärnan bakom Sveriges hemligaste spelsuccé
”Kvinnor i spelbranschen återfinns främst i medelstora och stora företag, och en klar utmaning är att få fler mindre utvecklare och startups att från början ha med spelutvecklare som identifierar sig som kvinnor, liksom att locka fler kvinnor att starta spelföretag”, uppger Dataspelsbranschen i sin rapport.
De svenska bolagen har lyckats trots bristen på stöd, inte tack vare.
Trots Sveriges framgångar när det gäller både små och stora spelbolag kritiserar branschorganisationen avsaknaden på tillgängligt kapital för nya spelstudior:
”De svenska bolagen har lyckats trots bristen på stöd, inte tack vare. Ser man till de få satsningar som gjorts har de slagit väl ut, och byggt nya fristående företag. Men bristen på alternativa finansieringsmöjligheter och bristen på kapital gör det svårt för ett litet bolag att stå kvar på egna ben, och det gör det svårare att utforska nya spelkoncept och höja nivån i den kulturform som spel ändå tillhör.”
Läs även:
Sex svenska spel är nominerade till SXSW Gaming Awards
På SXSW i Austin koras vinnarna till festivalens spelpris den 19 mars. Bland finalisterna finns sex svenska spel, bland andra Paradox Interactives ”Pillars of Eternity” och Dices ”Star Wars Battlefront”.
Jättefond ska hitta nästa nordiska spelsuccé
Mediejätten Egmont ska investera flera hundra miljoner kronor i nordiska spelutvecklare. Nu knyts spelveteranen Martin Walfisz till Nordisk Film Games, som ska göra sin första investering före årsskiftet.