(Di Digital / Los Angeles) Svenska Starbreeze slog på stora pr-trumman redan i helgen under en förhandsvisning av sitt virtual reality-headset Star VR för inbjudna gäster på House of Blues i West Hollywood.
Den något överraskande lanseringen innebär att det svenska bolaget utmanar jättar som Facebookägda Oculus Rift, Sonys Morpheus och Samsungs Gear. Starbreeze säljer sina spel via nedladdningstjänsten Steam, utvecklad av Valve, som i sin tur gör ett eget vr-system tillsammans med HTC.
Det är inte så att vi är ovana med konkurrens, Vi slåss mot jättar varje dag.
”Det här är ett skifte i hela industrin, vr är en ny plattform som växer fram. Nu finns processorerna som gör det möjligt. Nu kan vi göra innehåll. Nu går startskottet för racet och det gäller att ta en position direkt”, säger Bo Andersson Klint.
De stora teknikjättarna planerar att släppa sina headsets i konsumentledet i början av nästa år. Produkten från Starbreeze är än så länge en prototyp och mycket arbete återstår. Men Bo Andersson Klint ser varken nervös eller särskilt pressad ut när Di Digital träffar honom kvällen innan E3-mässan öppnar i Los Angeles.
”Det är inte så att vi är ovana med konkurrens, Vi slåss mot jättar varje dag”, säger han.
Spelföretagets intåg i virtuell verklighet började för flera år sedan. Bo Andersson Klint har dock haft ögonen på tekniken länge. För ett år sedan nådde utvecklingen den punkt där det blev möjligt att skapa tillräckligt bra spelupplevelser med den säger han.
”Om vr ska fungera måste det kunna ge en känslomässig upplevelse. Det räcker inte med att bara se en virtuell värld, man måste kunna känna den också och det gör man med vårt Star VR. Det är en ferrari helt enkelt.”
Starbreezes chefstekniker Emmanuel Marquez, som har 25 års erfarenhet i branschen, spelar en huvudroll i arbetet:
”Jag har drömjobbet. Tack vare att jag kontrollerar hela kedjan, från hårdvara, mjukvara till innehållet”, säger han.
Emmanuel Marquez styr ett förhållandevis litet team tekniker på 18 personer utspridda i världen: Los Angeles, Paris samt Stockholm där han själv har sin bas.
”Troligen kommer vi att anställa fler, men jag vill samtidigt inte att vi blir för många. Jag vill ha ett flexibelt och kraftfullt team och inte förlora en massa tid på möten”, säger han.
Virtuell verklighet har haft barnsjukdomar, framför allt riskerar tekniken att göra spelaren åksjuk. Men bättre skärmar och starkare processorer börjar få bukt med problemet.
Att utveckla spel till den nya plattformen innebär ändå en utmaning och ett nytt tankesätt, säger Bo Andersson Klint.
”Jag tror att det inledningsvis kommer att handla om korta spelsekvenser och upplevelser. Ganska enkla och inte så hetsiga eller snabba saker. Skräck fungerar väldigt bra.”
Tänk zombies som lutar sig in för att ge ett bett i din hals så klarnar bilden av vad som väntar i Starbreezes kommande spel, som utvecklas av studion Overkill.
”Vad det handlar om nu är att ge spelaren en så övertygande känsla som möjligt, inte grafiskt utan känslomässigt”, säger Bo Andersson Klint.
Läs även: Svenskarna totaldominerar på årets E3
Läs även: Garndockan Yarny tar spelvärlden med storm
Läs även: Så kan virtuell verklighet revolutionera journalistiken