Hoppa till innehållet

Svenska Starbreeze utmanar med virtual reality-glasögon

Nyheten att spelutvecklaren Starbreeze släpper ett eget virtual reality-headset fick aktien att skjuta i väg som en raket. Men arbetet har varit tufft, säger vd Bo Andersson Klint. ”Som att landa på ett hangarfartyg samtidigt som man bygger själva flygplanet."

Bo Andersson Klint är vd på Starbreeze
Bo Andersson Klint är vd på StarbreezeFoto: Peter Lundegårdh

(Di Digital / Los Angeles) Svenska Starbreeze slog på stora pr-trumman redan i helgen under en förhandsvisning av sitt virtual reality-headset Star VR för inbjudna gäster på House of Blues i West Hollywood.

Den något överraskande lanseringen innebär att det svenska bolaget utmanar jättar som Facebookägda Oculus Rift, Sonys Morpheus och Samsungs Gear. Starbreeze säljer sina spel via nedladdningstjänsten Steam, utvecklad av Valve, som i sin tur gör ett eget vr-system tillsammans med HTC.

Det är inte så att vi är ovana med konkurrens, Vi slåss mot jättar varje dag.

”Det här är ett skifte i hela industrin, vr är en ny plattform som växer fram. Nu finns processorerna som gör det möjligt. Nu kan vi göra innehåll. Nu går startskottet för racet och det gäller att ta en position direkt”, säger Bo Andersson Klint.

De stora teknikjättarna planerar att släppa sina headsets i konsumentledet i början av nästa år. Produkten från Starbreeze är än så länge en prototyp och mycket arbete återstår. Men Bo Andersson Klint ser varken nervös eller särskilt pressad ut när Di Digital träffar honom kvällen innan E3-mässan öppnar i Los Angeles.

”Det är inte så att vi är ovana med konkurrens, Vi slåss mot jättar varje dag”, säger han.

Spelföretagets intåg i virtuell verklighet började för flera år sedan. Bo Andersson Klint har dock haft ögonen på tekniken länge. För ett år sedan nådde utvecklingen den punkt där det blev möjligt att skapa tillräckligt bra spelupplevelser med den säger han.

”Om vr ska fungera måste det kunna ge en känslomässig upplevelse. Det räcker inte med att bara se en virtuell värld, man måste kunna känna den också och det gör man med vårt Star VR. Det är en ferrari helt enkelt.”

Starbreezes chefstekniker Emmanuel Marquez, som har 25 års erfarenhet i branschen, spelar en huvudroll i arbetet:

”Jag har drömjobbet. Tack vare att jag kontrollerar hela kedjan, från hårdvara, mjukvara till innehållet”, säger han.

Emmanuel Marquez styr ett förhållandevis litet team tekniker på 18 personer utspridda i världen: Los Angeles, Paris samt Stockholm där han själv har sin bas.

”Troligen kommer vi att anställa fler, men jag vill samtidigt inte att vi blir för många. Jag vill ha ett flexibelt och kraftfullt team och inte förlora en massa tid på möten”, säger han.

Virtuell verklighet har haft barnsjukdomar, framför allt riskerar tekniken att göra spelaren åksjuk. Men bättre skärmar och starkare processorer börjar få bukt med problemet.

Att utveckla spel till den nya plattformen innebär ändå en utmaning och ett nytt tankesätt, säger Bo Andersson Klint.

”Jag tror att det inledningsvis kommer att handla om korta spelsekvenser och upplevelser. Ganska enkla och inte så hetsiga eller snabba saker. Skräck fungerar väldigt bra.”

Tänk zombies som lutar sig in för att ge ett bett i din hals så klarnar bilden av vad som väntar i Starbreezes kommande spel, som utvecklas av studion Overkill.

”Vad det handlar om nu är att ge spelaren en så övertygande känsla som möjligt, inte grafiskt utan känslomässigt”, säger Bo Andersson Klint.

Läs även: Svenskarna totaldominerar på årets E3

Läs även: Garndockan Yarny tar spelvärlden med storm

Läs även: Så kan virtuell verklighet revolutionera journalistiken

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera