Hoppa till innehållet

"Svenska startups har ett pr-problem"

Än så länge solar sig politiker och makthavare gärna i techföretagens glans. Men vad händer när draghjälpen från entreprenörskramande institutioner och företag förvinner? skriver Fredrik Wass. 

Foto: Steve Rhodes, Flickr

Från början var de underdogs. Drivna och innovativa entreprenörer som utmanade både normer och storföretag genom att skapa banbrytande tjänster och lösningar.

Sedan upptäckte politikerna att de kunde sola sig i startupsektorns glans. Nu slåss Moderaterna, Centern, Socialdemokraterna och alla andra om utrymmet och om att erbjuda bäst villkor till unga tillväxtföretag. Startupsektorn har blivit en genväg för politik och näringsliv att framstå som framåtblickande och förändringsbenägna.

Är man fortfarande underdog när man har såväl miljarder i riskvilligt kapital, näringslivets starkaste aktörer samt hela det politiska etablissemanget i ryggen?

Startup-sektorn verkar tro det. Jag är inte säker på att resten av samhället håller med. Peter Sunde sätter effektivt ord på de känslorna i sin debattartikel från i tisdags. Ett annat tecken är hur de startup-satiriska rösterna på området får allt mer uppmärksamhet.

När blir en underdog en topdog egentligen?

Är man fortfarande en underdog med hela det politiska etablissemanget i ryggen?

Länge har startupsektorns mål varit att bli uppmärksammad som Sveriges framtida storindustri, som drivhjulet i en kreativ nation av smarta IT-bolag som tar över när de gamla jättarna inte längre är relevanta. Och givetvis skapar tech-bolagen fördelar för det omgivande samhället, i form av skatteintäkter och jobb.

 

När blir en underdog en topdog egentligen?

 

Det ligger i sakens natur att teknikutvecklingen utmanar befintliga system. Sann innovation måste i många fall göra precis det för att lyckas.

Men ur ett pr-perspektiv är det värt att fundera över vad som händer när vinden vänder.

I San Francisco har det redan börjat hända. Där uppstår högljudda och intensiva protester från det omgivande samhället när fysisk infrastruktur (parker, vägnät, busshållplatser, byggnader) blir till komponenter i startupekonomins ekosystem.

Samtidigt skenar den till stora delar avreglerade hyresmarknaden som en följd av stor inflyttning av kapitalstarka aktörer, vilket gör att det snart inte är andra än relativt välbetalda tech-anställda som har råd att bo i staden.

”Det nya” är inte automatiskt bra. Lika lite som att ”det gamla” automatiskt är dåligt.

Ur ett kommunikationsperspektiv är det nödvändigt att inse när man går från att vara underdog till att bli en topdog. När det passar att skälla jämfört med att ödmjukt vifta på svansen.

Jag är inte säker på att den svenska startupsektorn förstår det.


 

Det här är ett inlägg av Fredrik Wass. Följ honom här!

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera