Vad är generation 64?
“Generation 64 är en term jag lånat från tyskan för att beskriva den grupp ungdomar som växte upp med hemdatorn Commodore 64. Jag brukar kalla Commodoren för den första sociala datorn i och med att det bildades gäng och sociala grupper bland de som knäckte spelens kopieringsskydd och delade dem vidare, och en scen växte fram bland ungdomar som tävlade i att knäcka och skriva egna spel. Många som är duktiga och framstående inom IT-sektorn i dag började i de där kretsarna, och för mig är det de som är generation 64.”
Hur märks denna generation i dag?
“De är ofta grundare och nyckelpersoner i svenska IT- och spelbolag. Till exempel grundaren av Dice, ett antal personer i nyckelroller på Spotify, ett gäng kulturpersonligheter som Orvar Säfström och Rickard Söderberg, Marcus Persson som grundade Mojang och gänget bakom Candy Crush. Om man går längre kan man säga att C64-scenen har lett fram till det som idag är Dreamhack, världens största datorfestival. Jag tror att Commodoren gav dem en tidig form av hemdatorvana i en tid då det generellt inte fanns hemdatorer, och en självklar fallenhet för att programmera. Ur ett näringslivsperspektiv har de med sig ett djupt tekniskt kunnande och en entreprenörsanda som föddes i dessa communitys.”
Jag blev överväldigad!
Vad fick din bok för mottagande när den kom ut i Sverige?
“Jag blev överväldigad! Vi fick hela uppslag i Dagens industri, Expressen, Computer Sweden och Svd, recensioner i DN och SVTs morgonsoffa och ett otroligt genomslag överlag. Jag lade ut en liten grej om att boken var på väg och att den gick att förhandsbeställa, och det gjorde hela 800 personer. Upplagan på 3000 böcker tog slut innan jul, varpå förlaget tryckte 3000 till. Jag tycker mig se att det pratas mer om den här tiden nu, att retrosvängen blivit hetare eftersom folk som var med då nu har barn och vill återuppleva sakerna de själv gjorde då. Jag tror de vill blicka tillbaka till grundbulten till vad som är dagens datorbaserade samhälle.”
Hur ser intresset i övriga världen ut?
“Sverige som IT-land intresserar internationellt. Jag har fått flera förfrågningar från forskare som vill jämföra svenska spelscenen med sina egna motsvarigheter, och i höstas när boken kom ut blev jag översköljd av folk som ville se översättning. I förordet till bokens engelska upplaga kommer en del prominenta personer som låg bakom Commodoren figurera, och när jag kontaktat dem så har de ofta redan boken i sin ägo men utan att kunna förstå den.
I det mötet hände något i Sverige som inte hände i andra länder, och det är man nyfiken på.
De stora marknaderna som USA och England har alltid har varit duktiga att producera, men i Sverige var vi utsvultna på den sortens entreprenörsanda på 80-talet. I praktiken kom det inga spel, ingen mjukvara överhuvudtaget, från Sverige på den tiden. Vi saknade företagsstrukturen men hade kunskaperna, så vad vi gjorde för att få utlopp för det var att samlas i grupper och diskutera med likasinnade. På så vis ligger den här generationen också delvis bakom piratscenen som Sverige är så känd – eller ökänd – för, och den har ju på något konstigt sätt gått hand i hand med näringslivet. I det mötet hände något i Sverige som inte hände i andra länder, och det är man nyfiken på.”
Vad hoppas du på att Kickstarter-insamlingen ska leda till?
“Det är förlaget som driver den, men jag hoppas att folk som tidigare sett boken och velat ha den på engelska nu ser att vi kommer ge ut den. Dessutom hoppas jag att svenska organisationer och företag ska tycka om initiativet, eftersom de gillar den kreativa näringslivshistoria som finns i Sverige. Vilka belöningar vi ska dela ut till de som sponsrar boken vet jag inte, men vi har tidigare kört på en laptopsticker med texten “I am generation 64”. Man kan tänka sig den sortens stickers och annat roligt, men det är till det syvende och sista förlaget som pysslar med det.”
Läs mer på bokens engelska hemsida generation64.com.