Hoppa till innehållet

Svenska Tracklib hyllas av musikstjärnor

Tracklib har precis lanserats men lockar redan musikstjärnor världen över. På ägarlistan står Assa Abloys tidigare vd och Cint-grundaren Bo Mattsson. ”Vi vill skapa en ny marknad inom musikindustrin”, säger vd:n Pär Almqvist.

Två av Tracklib fem grundare: artisten Eric Amarillo (tv) och vd:n Pär Almqvist. Foto: Press
Två av Tracklib fem grundare: artisten Eric Amarillo (tv) och vd:n Pär Almqvist. Foto: Press

En flora av digitala musikbolag har bildats i Sverige de senaste åren.

Det rör sig både om breda konsumenttjänster som Spotify (NTL) eller Soundcloud (NTL) och om bolag vars produkt vänder sig till företag, som Epidemic Sound (NTL) eller Soundtrack Your Brand (NTL).

Tracklib grundades för fyra år sedan och har precis lanserat sin tjänst. Men redan nu hyllas den av musikkonnässörer som Prince Paul och Questlove, till vardags trummis och producent i The Roots.

Vi skapar en sorts delningsekonomi inom musik

Bolagets USA-ansvarige är Tom Silverman, grundare av det inom hiphopkretsar mytomspunna skivbolaget Tommy Boy Records.

”Vi är en marknadsplats för sampling och riktar oss till dem som gör musiken. Vi vill skapa en ny marknad inom musikindustrin och skapa nya intäkter”, säger Pär Almqvist, Tracklibs vd och en av fem grundare.

Tracklibs användare är producenter som vill återvinna och skapa nya verk av äldre musik. Tanken är att förenkla för musiker, som får välja och vraka i nytt källmaterial och samtidigt dela med sig av intäkterna till de ursprungliga skaparna.

Bolaget handplockar sina användare och vill inte avslöja vilka producenter som nyttjar deras musikbibiliotek.

”Producenter till några av dagens största pop- och hiphop-artister är aktiva användare hos oss. Så mycket kan vi säga”‚ säger Pär Almqvist.

Läs mer: Så ska datan göra Amuse till framtidens skivbolag 

Precis som Spotify började Tracklib sin resa med att bygga upp en egen musikkatalog. Det rör sig inte om de låtar som dominerar topplistorna utan enligt bolaget om motsatsen, nämligen olika originalinspelningar av musik från hela världen.

I dag har Tracklib tiotusentals spår i sin katalog. Till slutet av året ska förhandlingar med distributörer och skivbolag ha byggt en katalog med hundratusentals alster.

”Det vi har lagt flera år på att göra är att bygga en riktigt spännande katalog”‚ säger Pär Almqvist, som har grundat bolaget ihop med artisten Eric Amarillo, finanschefen Johan Wiström, teknikchefen Pia Philipsson och Ericsson-veteranen Anil Raj, bolagets ordförande.

Läs mer: Så rika är grundarna av miljardbolaget Soundcloud 

Tracklibs användare betalar en liten summa för att få rätten att återanvända och anpassa inspelningarna till sin egen musikproduktion. Om de sedan vill ge ut låten kommersiellt har tjänsten redan ett licensupplägg klart.

Tanken är att musiker ska slippa den typ av utdragna rättighetstvister som varje år drabbar stjärnor som Beyonce, Kanye West och Drake.

”Det vi skapar i grunden är faktiskt en sorts delningsekonomi inom musik. När det blir bra, framgångsrika låtar gjorda får alla som tidigare varit involverade ta del av de nya intäkterna”, säger Pär Almqvist.

Tracklib har i dag 16 anställda, varav elva befinner sig i Sverige. Bolaget har hittills tagit in omkring 15 miljoner kronor i extern finansiering.

Bland delägarna finns Cint-grundaren och affärsängeln Bo Mattsson, Kent Janér, delägare i hedgefondjätten Brummer & Partners och Assa Abloys tidigare vd Bo Dankis.

Tracklib, som under sitt senaste räkenskapsår omsatte omkring en halv miljon med ett minusresultat, söker just nu ytterligare finansiering.

”Inom fyra eller fem år kommer vi att vara fullt globalt utbyggda och finnas på alla stora marknader. Med en omsättning som matchar det”, säger Pär Almqvist.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera