Hoppa till innehållet

Svenska VR-bolaget Manomotion fyller på kassan

Vad sägs om att använda dina egna händer för att plocka upp och manipulera objekt i VR? Det är löftet från svenska Manomotion, som nu tar in 14 Mkr i ny finansiering.

Daniel Carlman och Farid Kondori från Manomotion i samtal med prins Daniel.
Daniel Carlman och Farid Kondori från Manomotion i samtal med prins Daniel.Foto: Patrik Lundmark, KTH Innovation

”Dagens lösningar för naturlig interaktion i VR får dig att känna dig amputerad. Som att du har köttpåkar att hälsa med”, säger Daniel Carlman, vd och medgrundare av Manomotion (NTL).

Hans företag har utvecklat en teknik som läser av användarens händer, till exempel genom en mobilkamera, för att låta hen ta med sig dem in i en VR-miljö.

Tanken är att tekniken ska vara betydligt billigare och enklare än nuvarande kontrollsystem för VR, som använder specialdesignade handkontroller. Dessutom utlovar den betydligt bättre precision, ända ned på individuell fingernivå.

Bolaget grundades i fjol av Daniel Carlman och Haibo Li, professor i mediateknik vid KTH samt Shahrouz Yousefi, doktor i mediateknik vid KTH. Nu fyller man på  in 14 Mkr i en första större finansieringsrunda.

Pengarna kommer från en rad privata affärsänglar, bland dem Carl Palmstierna, Lars Molinder, Willem De Geer samt SEB:s tidigare vd Lars Thunell, operatören Tres vd Peder Ramel, Saabs tidigare vd Bengt Halse samt entreprenören Jakob Tolleryd. Det framgår av ett pressmeddelande.

Pengarna ska gå till fortsatt produktutveckling samt till att förbereda den kommersiella lanseringen av tekniken, som är planerad till strax efter årsskiftet.

“Vi är ett tekniktungt bolag med briljanta forskare idag. Nu behöver vi bli fler inom teknik men även inom marknad, design och UX. Vi rekryterar för att bli bättre på att förklara och exemplifiera det vi gör”, säger Daniel Carlman.

Det svenskgrundade bolaget, som idag har 6 anställda, befinner sig på en minst sagt konkurrensutsatt marknad. Jättar som Facebook, HTC och Google satsar alla enorma summor pengar på VR och har utvecklat egna kontrollsystem för tekniken. Dessutom finns oberoende spelare – Daniel Carlman nämner amerikanska Magic Leap som exempel – som tagit in mer pengar och har en längre historik på marknaden. 

Daniel Carlman menar att Manomotions teknik, som alltså använder en kamera för att läsa av användarens handrörelse, är såpass väsenskild från konkurrensen att det inte spelar någon större roll.

“Vi fokuserar på små, nyanserade rörelser. Vi kan återge information om alla handens leder, position och rotation. Det öppnar för en helt annan typ av upplevelser”, säger han. 

Dessutom är Manomotions teknik bättre lämpad för mobila VR-plattformar som Samsungs Gear VR, säger Daniel Carlman. Det handlar då om VR-teknik som redan använder mobiltelefonens skärm och processor. Då är det naturligt att även kameran tas i bruk för att läsa användarens handrörelser, säger Daniel Carlman.

Vi kan läsa av alla handens leder. Det öppnar för en helt annan typ av upplevelser.

“Vi använder befintlig teknik och det säljs miljarder mobiltelefoner med kameror redan idag. Vi ser att vi kan få ett försprång där,” säger han.

Planen är att ta betalt dels av mobiltillverkare och andra som vill bygga in Manomotions teknik i sin hårdvara, dels av app- och spelskapare som vill använda den i sina mjukvara. 

Di Digital har i ett tidigare avsnitt av Digitalpodden tippat en kommande uppköpsvåg bland svenska VR-startups. Då pekades Manomotion, ett tekniktungt bolag med rötterna i forskning från KTH, ut som ett attraktivt uppköpsobjekt för it-sektorns jättar. 

“Vi har inte som plan att bli uppköpta, det är inte därför vi bygger det här. Vår vision är att göra det mer naturligt och intuitivt att hantera teknik med hjälp av handrörelser. Det kommer vara avgörande för nästa generations datorer”, säger Daniel Carlman.

Läs även: Här är världens häftigaste VR-projekt, enligt Googles VR-chef

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera