Hoppa till innehållet

Svenska Zenith fortsätter investera i Truecaller

Zenith Venture Capital går in med 20 miljoner kronor till i Truecaller och öser lovord över telefonboksappen.

Truecallers vd och medgrundare Alan Mamedi (tv), Zeniths Tommy Jacobsson (mitten) och Truecallers medgrundare Nami Zarringhalam.
Truecallers vd och medgrundare Alan Mamedi (tv), Zeniths Tommy Jacobsson (mitten) och Truecallers medgrundare Nami Zarringhalam.

På tisdagen presenterade Truecaller (NTL) flera nya funktioner, däribland en betaltjänst som lanseras på indiska marknaden. Dessutom säger grundarna, i en exklusiv intervju med Di Digital, att man i fjol drog in 50 miljoner kronor i annonsintäkter.

Läs mer: Truecaller om framtiden: ”Vi står på egna ben”

Samtidigt kommer nyheten att Zenith Venture Capital, som i vintras köpte optioner i Truecaller och omvandlade dem till aktier till en total kostnad av 100 Mkr, investerar igen.

Truecaller är ett extremt spännande bolag i en genombrottsfas

Även denna gång rör det sig om befintliga aktier, som Zenith köper för sammanlagt 20 Mkr, enligt ett pressmeddelande.

”Jag tror aldrig att jag varit med om en investering där så gott som alla parametrar som låg till grund för investeringsbeslutet så konsekvent har överträffat det som ledningen förutskickade. Truecaller är ett extremt spännande bolag i en genombrottsfas rent kommersiellt och jag ser det som en ära att få investera tillsammans med entreprenörer som Alan och Nami. När vi nu fick chansen att investera ytterligare 20 miljoner var det ett mycket lätt beslut att fatta”, säger Tommy Jacobsson (NTL), ordförande i Zenith, enligt pressmeddelandet.

I mitten på 2015 ryktades bolaget leta efter nytt kapital till en värdering på 1 miljard dollar. Senare drog sig bolaget dock tillbaka från riskkapitalmarknaden.

Truecaller säger i tisdagens intervju med Di Digital att bolaget inte letar efter externt kapital. Dock har man sedan sin förra stora finansieringsrunda 2014 tagit in kapital från Zenith Venture Capital och från familjen Wattins investmentbolag Inbox Capital (NTL).

I Truecallers ägarkrets ingår riskkapitaljättar som Sequoia Capital (NTL), Niklas Zennströms Atomico (NTL) och Kleiner Perkins (NTL). Vid slutet av 2015 ägde Sequoia Capital 25 procent av bolaget, medan grundarna Alan Mamedi (NTL) och Nami Zarringhalam (NTL) vardera ägde 12 procent. 

Läs mer: Truecaller tar in 100 miljoner från Zenith

NTL-länkarna i texten går till nordictechlist.com, en databas om investerarna, bolagen och entreprenörerna inom den nordiska techsektorn.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera