Hoppa till innehållet

Svenskar storinvesterar i amerikanska begagnatsuccén

Begagnade barn- och mammakläder är en stor affär i USA. Nu går en rad svenska investerare in med nära 200 miljoner i den amerikanska marknadsledaren Swap.com.

 

Swap.com bedriver sin e-handelsverksamhet i Chicago och har sitt logistikcenter i Bolingbrook, Illinois.
Swap.com bedriver sin e-handelsverksamhet i Chicago och har sitt logistikcenter i Bolingbrook, Illinois.

E-handelssajten Swap.com har vuxit till en jätte när det gäller begagnade kläder på den amerikanska marknaden. I år landar tillväxten kring 180 procent med en omsättning strax över 120 miljoner kronor.

Men även om USA har blivit Swap:s största marknad är bolaget ursprungligen finskt. Swap grundades i Helsingfors 2008 och har bland annat Skypegrundaren Jaan Taallin som en av sina första investerare. I dag sitter bolagets utvecklingsteam i Helsingfors samtidigt som verksamheten bedrivs i Chicago.

Nu får bolaget också in svenska ägare. I en finansieringsrunda som leds av det svenska riskkapitalbolaget Eequity tar Swap.com in 19 miljoner euro, motsvarande 185 miljoner kronor i nytt kapital. Även Cleantech Invest deltar i rundan.

“Teamet bakom bolaget har imponerat på oss. Man har en unik affärsmodell och en stor potentiell marknad. Vi tror att vi kan bygga Swap till ett mångmiljardbolag. Att bolagets tjänst bidrar till en mer hållbar konsumtion är också ett plus för oss”, säger Patrik Hedelin, grundare av Eequity.

Läs mer: Eequity går in med 20 Mkr i skönhetsbutik

Riskkapitalbolaget Eequity grundades för fem år sedan av internetveteranerna Magnus Wiberg och Patrik Hedelin, entreprenörerna bakom Pricerunner respektive Boo.com.

De senaste åren har Eequity byggt upp en imponerande e-handelsportfölj med bolag som Royal Design, Eleven och Footway. Swap är heller inte bolagets första investering på barnklädesområdet, så sent som förra året inevsterade man i e-handlaren KidsBrandStore. Swap är dock den första e-handelsinvesteringen eEquity genomför som riktar in sig på begagnatmarknaden.

”Jag tror att det är en marknad som kommer att växa. I dag ser vi en tydlig trend med ökad miljömedvetenhet och en vilja att utnyttja våra befintliga tillgångar bättre. Allt fler använder tjänster som bilpooler och lägenhetsuthyrning, det är en utveckling vi kommer att se även inom e-handel”, säger Patrik Hedelin.

Detta är Swap.com

  • Grundades i Helsingfors 2008
  • Affärsidé: Komissionsbaserad handel med begagnade varor. Användare skickar in sina använda kläder och barnprylar som sedan säljs till andra kunder via en webbutik. Skulle varorna som skickas in inte säljas återgår de till den ursprungliga ägaren, köps av Swap eller skänks till välgörenhet. 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera