Hoppa till innehållet

Svenskar storsatsar på Irans Amazon

Det svenska bolaget Pomegranate håller på att ta in en halv miljard kronor för att investera i Irans internetsektor. ”Vi tar in pengar nu och räknar sedan med att börsnoteras inom 12 månader”, säger bolagets vd Florian Hellmich.

Internetcaféerna på väg bort. Smarta mobiler och 3g-utbyggnaden driver på den digitala revolutionen i Iran.
Internetcaféerna på väg bort. Smarta mobiler och 3g-utbyggnaden driver på den digitala revolutionen i Iran.Foto: TT

I början av året lyftes de ekonomiska sanktionerna mot Iran. Det innebär att en jättemarknad med nära 80 miljoner invånare öppnat upp sig för investerare. Inte minst den iranska internetsektorn har blivit föremål för omvärldens intresse då 60 procent av landets befolkning är under 30 år. Dessutom räknar IMF med att de lyfta sanktionerna mot Iran kommer att innebära att landets BNP-tillväxt stiger till runt 5 procent redan i år.

Det svenska investeringsbolaget Pomegranate har sedan två år tillbaka investerat 300 miljoner kronor i Irans internetsektor. Bakgrunden till bolaget är att börsnoterade Vostok New Ventures ville investera i Iran men inte kunde på grund av bolagets amerikanska aktieägare. Därför bildades Pomegranate som separat bolag med bland annat Vostok New Ventures vd Per Brilioth och Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelberth som aktieägare.

Nu när de lyfta sanktionerna är ett faktum håller Pomegranate på att ta in ytterligare 50-60 miljoner euro, motsvarande runt en halv miljard kronor, för att öka investeringarna i Iran.  ”Pengarna har ett väldigt specifikt användningsområde. De ska användas till att öka vår andel i Sarava från 10 till 15 procent”, säger Florian Hellmich.

Sarava är ett riskkapitalbolag i Iran som bland annat är storägare i landets största internetbolag, ehandelssajten Digikala. Sarava håller just nu också på att ta in nytt kapital och utöver Pomegranate så är ytterligare tre stora europeiska investerare på väg in i Sarava. Slutdestinationen för nästan allt kapital som samlas in är just ehandelssajten Digikala.

”Runt 80 procent kommer att gå dit. De ska bland annat användas till att bygga ut bolagets lager”, säger Florian Hellmich.

Digikala kan liknas vid webbutiken Amazon och är Irans femte största sajt alla kategorier.

Efter att Pomegranate stänger investeringsrundan om ett par veckor kommer bolaget att ha ett marknadsvärde på mellan 900 miljoner och en miljard kronor. Investerarna kommer från Europa med ett fokus på Norden. Planen är sedan att Pomegranate ska noteras på Stockholmsbörsen.

”Det vi säger är att vi ska noteras inom 12 månader, förhoppningsvis blir det redan i år”, säger Florian Hellmich. 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera