Hoppa till innehållet

Svenskarna som designar Pinterest

En hittades via Twitter, två andra via Pinterests egen tjänst. Pinterest gillar svenska designers och har hittills anställt sex stycken. Di Digital har träffat fyra av dem på huvudkontoret i San Francisco.

Patrik Göthe, Linus Wahlstedt, Andreas Pihlström och Daniel Nordh jobbar som produktdesigners på Pinterests huvudkontor i San Francisco. Foto: Miriam Olsson Jeffery
Patrik Göthe, Linus Wahlstedt, Andreas Pihlström och Daniel Nordh jobbar som produktdesigners på Pinterests huvudkontor i San Francisco. Foto: Miriam Olsson Jeffery

(Di Digital/San Francisco) Entrén till ett av Pinterests kontor är full med folk. Bokmärkestjänstens årliga hackathon pågår för fullt när Di Digital hälsar på. Numera är Pinterest-folket utspridda på tre kontor i stan och antalet anställda växer snabbt. Vi är här för att träffa svenskarna som har stort inflytande över tjänsten ser ut.

”Svenskar har bra rykte och är svåra att anställa. När vi väl har engagerat oss i något så ger vi järnet”, säger Andreas Pihlström, huvuddesigner på Pinterest.

Själv fick han fick kontakt med Pinterest redan 2012 genom bolagets första produktdesigner, vilket ledde till några designuppdrag vid sidan om byråjobbet i Stockholm. Då hade bokmärkestjänsten 15 anställda, i dag är de 800. 

”Jag jobbade direkt med grundaren Evan Sharp, men Pinterest växte. När han inte hade tid att ha Skype-möten med mig längre rann uppdragen ut i sanden”, säger Andreas Pihlström.

Något år senare kom ett mejl från Evan Sharp, som tyckte att Andreas Pihlström skulle komma och jobba för honom i San Francisco. Han bestämde sig för att hälsa på under semestern och tog med sig Linus Wahlstedt, sin vän och tidvis kollega sedan 20 år tillbaka, som förkläde.

Sparkcyklar på Pinterest

Sparkcyklar i entrén till ett av Pinterests kontor, som de anställda använder sig av för att ta sig runt mellan de tre kontoren i centrala San Francisco. Foto: Miriam Olsson Jeffery

För tre år sedan flyttade Andreas Pihlström till San Francisco med sin familj och ett år senare kom Linus Wahlstedt efter.

”Sverige ligger långt fram på många saker, men där är konsultverksamheter drivande inom design. Det var en stor möjlighet att få komma till Pinterest och jobba med design i den här skalan från insidan”, säger Linus Wahlstedt.

Han har nyligen har bytt jobb på Pinterest, från att leda teamet som designar så kallade ”pins” till att fokusera på relationer mellan ”pinners” och partners. Den relationen är också ett sätt som Pinterest försöker tjäna pengar på. Sedan förra året finns det till exempel en sökfunktion på Pinterest som letar upp samma eller liknande produkter i bilder, som användaren i sin tur kan gå vidare och köpa av partners. Det finns också över 50 miljoner pinnade saker till salu via tjänsten.

Men när det gäller intäkter har Pinterest fortfarande mycket kvar att bevisa. Bolaget omsatte runt 100 miljoner dollar förra året och intäkterna kom från annonsering av olika slag, enligt uppgifter till Wall Street Journal. Man är hemlighetsfull kring finanserna, men enligt olika rapporter beräknas omsättningen öka till 500 miljoner dollar i år. Det ryktas också om en börsnotering för bolaget. Hittills har Pinterest tagit in drygt 3,1 miljarder dollar i riskkapital och den senaste värderingen låg på 11 miljarder dollar, motsvarande runt 90 miljarder kronor.

I USA har Pinterest växt snabbt, särskilt bland unga. I dag har tjänsten 100 miljoner aktiva användare i månaden och 85 procent av dem är kvinnor, enligt Emarketer.

Svenskar på Pinterest

Patrik Göthe, Linus Wahlstedt, Daniel Nordh och Andreas Pihlström har blivit rekryterade till Pinterest från olika håll. Foto: Miriam Olsson Jeffery

”Det är häftigt att jobba med en tjänst vars användarbas är 10 gånger större än Sveriges befolkning”, säger produktdesignern Patrik Göthe, som den här dagen firar ettårsjubilem på Pinterest.

Han kom hit som praktikant direkt från ingenjörsutbildningen på Chalmers, och visste redan före examen att han ville jobba i Silicon Valley. Men det är inte helt lätt att ta sig in hos bolagen här. Ett slumpartat Twitter-meddelande blev Patrik Göthes stora lycka.

”Jag har varit inne på att bli designer hela mitt liv, men kände ingen som kunde utveckla något som jag kunde designa. Därför hoppade jag på Chalmers för att lära mig programmera och körde designkurser vid sidan om”, säger Patrik Göthe, som i dag är anställd på Pinterest.

Med i rummet sitter också en bolagets senaste svenskrekryteringar, Daniel Nordh, som kom hit genom ett talanguppköp av sin app Curator.

Inför en Silicon Valley-resa för ett och halvt år sedan blev Daniel Nordh introducerad för Andreas Pihlström av Soundcloud-grundaren Erik Wahlforss. Till hans stora överraskning följde också Pinterests medgrundare Evan Sharp på mötet och på den vägen är det.

Läs mer: Pinterest köper hyllad app - vill åt svensk talang

“Många bolag här är teknikdrivna, men eftersom Pinterest är en sån visuell produkt vill man hitta personer som är intresserade av det istället. Sverige har ett bra rykte och svensk design ligger högt upp på listan”, säger Daniel Nordh.

Över 50 procent av användarna finns utanför USA.

Halva designteamet på Pinterest är från andra länder än USA och sex av 48 personer är svenskar, säger Jamie Favazza, som jobbar med kommunikation på Pinterest och sitter med under intervjun. Men trots den internationella personalstyrkan har Pinterest kämpat med att etablera sig i Europa.

”Vi har precis gått över 50 procent användare i andra delar av världen än USA. Det säger väl allt om utvecklingen”, tycker Andreas Pihlström.

Daniel Nordh tycker det är spännande att arbeta med en produkt som växer globalt, men som många i världen inte än känner till. Han jobbar med design kring tjänstens basala funktioner, som att kunna "pinna" och organisera bilder, men även med landsspecifika funktioner som språkanpassningar.

Utöver de fyra svenskarna vi träffar på Pinterests kontor i San Francisco är också Sara Strand och Andreas Helin på väg över Atlanten. De jobbar just nu som så kallade “brand designers” på bolagets kontor i Storbritannien, men flyttar till San Francisco inom kort.

”De plockades upp av designern Long Cheng, som faktiskt träffade de genom nätverket på Pinterest när han var på besök i Stockholm och ville möta upp med svenskar”, säger Andreas Pihlström.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera