Hoppa till innehållet

Svenskens mexikanska mattjänst tar in 185 miljoner från Accel

Det Silicon Valley-baserade riskkapitalbolaget Accel investerar stora pengar i matleveranstjänsten Cornershop, med den svenske entreprenören Oskar Hjertonsson i spetsen.

Foto: Cornershop
Foto: Cornershop

(Di Digital/Silicon Valley) På två år har den svenske entreprenören Oskar Hjertonsson, tillsammans med medgrundarna Daniel Undurraga och Juan Pablo Cuevas, snabbt lyckats skala upp mattjänsten Cornershop.

Modellen liknar amerikanska Instacart, där man jobbar med befintliga livsmedelshandlare för att leverera varor som kunderna beställer via en app. Detta till skillnad från till exempel de svenska tjänterna Mat.se och Mathem.se, som har egna lager.

”Vi har skalat upp bolaget åtta till tio gånger under de senaste 18 månaderna och byggt upp en automatiserad modell”, säger Oskar Hjertonsson, som är vd för Cornershop.

Foto: Miriam Olsson Jeffery

Cornershop är Oskar Hjertonssons tredje bolag med verksamhet i Latinamerika.

Bolaget startades i Silicon Valley, men Cornershop levererar mat till kunder i de tre största städerna i Mexico och i Santiago i Chile. Latinamerika är fortfarande en utvecklad marknad när det gäller mat på nätet med stor marknadspotential.

Oskar Hjertonsson bor numera i Mexico City för att vara nära bolagets livsmedelspartners.

Nu tar Cornershop in 21 miljoner dollar, motsvarande runt 185 miljoner svenska kronor, i en B-runda från det tunga riskkapitalbolaget Accel i Silicon Valley.

”Vi ska fortsätta på samma sätt och har redan rätt team, rätt processer och bra tillväxt. Men pengarna ger oss utrymme att investera mer i att öppna fler städer samt växa befintliga städer ännu snabbare”, säger Oskar Hjertonsson.

När bolaget drog igång på heltid i april 2015 investerade grundarna egna pengar från en tidigare företagsförsäljning. Tillsammans grundade de Needish, en latinamerikansk Groupon-klon som såldes till Groupon 2010.

Under 2015 tog de även in en såddinvesteringsrunda till Cornershop från lokala affärsänglar i Silicon Valley.

I A-rundan på 7 miljoner dollar, då runt 55 miljoner kronor, som stängdes för ett år sedan investerade bland andra det svenska riskkapitalbolaget Creandum.

Läs mer: Creandum investerar i ny svensk matapp i Latinamerika

”Vår investering har redan varit fantastisk med tanke på vilken värdering vi gick in på. Men möjligheten är enorm för det här bolaget på lång sikt”, tror Carl Fritjofsson, Crendums partner på plats i Silicon Valley.

Som Di Digital har rapporterat om tidigare syftar Creandums närvaro i dalen främst på att hjälpa de europeiska bolagen man har i portföljen. Men en effekt av att vara på plats är också att man har hittat europeiska entreprenörer på plats i Silicon Valley att investera i.

Läs också: Det här är en smältpunkt för VC-världen 

”Den teknik Cornershop har byggt internt och den operationella koll de har på alla flöden i bolaget är anledningen till att vi blev intresserade av bolaget”, säger Carl Fritjofsson.

Cornershop har i dag 100 anställda i Santiago och Mexico City och tusentals kunder varje dag. Mer specifik än så vill vd:n Oskar Hjertonsson inte vara och svarar inte på några frågor vad gäller siffror kring bolagets verksamhet.

I dagsläget jobbar Cornershop med två av de största livsmedelsleverantörerna i Mexico och Chile, bland andra Walmart, och har fått utveckla i princip allt själva. 

”Det finns inga befintliga tekniska lösningar på plats här, som till exempel streckkoder med produktinformation för varorna som finns i USA. Vi började med att själva fota och samla in fakta om alla produkter”, säger Oskar Hjertonsson.

Logistiken är också en utmaning samt obefintliga betalningssystem. För att lösa modellen med att så kallade ”shoppers” handlar varor i butikerna som ska levereras till kunder fick Cornershop bygga ett eget betalgränssnitt.

”Vi tjänar pengar på varje order sedan sex månader tillbaka och nu är det en fråga om att skapa större volymer. Vi är inte jättelångt från breakeven, några år men inte tio år. Men vi är i en bransch med tighta marginaler”, säger Oskar Hjertonsson.

Läs också: Creandums nya bolag vill bota typ 2-diabetes 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera