Artificial Solutions är knappast något av Sveriges mest välkända bolag. Men när det gäller artificiell intelligens (AI) hör de till världskändisarna. Fram till 2009 fungerade Artificial Solutions som ett konsultbolag men har sedan dess ställt om till att fokusera på sin produkt, ett språkbaserat gränssnitt för datorer.
”Den svåra biten när man ska prata med en dator är inte att den ska förstå vad du säger, det är att den ska förstå vad den ska göra av det du säger”, säger Lawrence Flynn, vd på Artificial Solutions.
Läs mer: Googles framtid ligger i AI och molnet
Bolaget är grundat av tre svenskar, alla tre är fortfarfarande stora aktieägare i Artificial Solutions. Dessutom är bolagets huvudägare det svenska riskkapitalbolaget Scope. Men verksamheten drivs runt om i världen, växer snabbt i USA och det största kontoret ligger i Barcelona.
Artificial Solutions specialitet är det som kallas Natural Language Interaction, NLI.
”NLI är en viktig byggsten i all AI. Våra typiska kunder är stora bolag som teleoperatörer eller resebolag som behöver en plattform för att utveckla nya tjänster gentemot sina kunder”, säger Lawrence Flynn.
Det pågår just nu en kamp mellan teknikvärldens jättar om att ta ledartröjan inom AI. Apple, Google och Amazon lägger miljarder på att ta fram nya smartare lösningar. Det är också här som Artificial Solutions blir en spännande bricka i spelet. Bolagets mjukvara kan hantera 35 olika språk vilket kan innebära en möjlighet till snabb utrullning för techjättarna. Dessutom är det till salu.
” Vi får förfrågningar från flera kategorier av intressenter”, säger Lawrence Flynn.
Läs mer: Svensk bakom en av Silicon Valleys första AI-fonder
Prislappen lär hamna i nivå med bolagets ambitioner. Totalt har Artificial Solutions tagit in nästan 440 miljoner kronor i riskkapital. Bolaget omsatte 45 miljoner kronor 2014 och redovisade en förlust på närmare 80 miljoner kronor. Även under 2015 drogs det med röda siffror.
Lawrence Flynn menar att intresset är störst från mjukvaruföretag inriktat på företagsmarknaden, någon av it-giganterna som vill öka takten på sin AI-utveckling eller ett bolag som redan arbetar med etablerade AI-lösningar.
”Det finns en massa platser där vår lösning skulle passa in. När vår mjukvara hamnar i ett etablerat ekosystem kan vi skala upp väldigt snabbt”, säger Lawrence Flynn.
Artificial Solutions sitter också på ett par patent som skulle kunna bli viktiga i kampen mellan storföretagen om kontrollen över AI-marknaden. Om man får tro Lawrence Flynn är i alla fall ett av patenten en potentiell guldklimp.
”Vi kallar det ”Network of Knowledge” det är ett koncept som definierar nästa generations ’sök’. Vi har det fortfarande bara i labbet men det ser ut att kunna lösa problemet med att förstå användarnas problem och dess sammanhang och hitta rätt applikation till rätt uppgift och lösa användarnas behov – allt i ett”, säger Lawrence Flynn.
Ett exempel skulle kunna vara när en användare i dag vill beställa mat. Istället för att då söka efter rätt app för att beställa mat ifrån och sedan beställa så förstår mobilen vad du vill göra och hittar det du behöver för att lösa uppgiften. Om så är fallet är det en teknik som till exempel skulle få Apples App Store att bli interaktiv och intelligent på sätt som inte är möjligt idag.