Hoppa till innehållet

Svenskt labb ska skydda självkörande bilar från hackare

Den självkörande bilen måste vara omöjlig att hacka. Vid Boschs utvecklingsavdelning i Lund pågår arbetet för att göra bilen till det säkraste som hittills har kopplats upp.

Bosch har till exempel försett Googles självkörande bilar med sensorer.
Bosch har till exempel försett Googles självkörande bilar med sensorer.Foto: Google

Bosch Mobility Solutions arbetar med att koppla upp bilen, inte bara för att göra den självkörande. Dirk Hoheisel, som sitter i ledningsgruppen för Robert Bosch GmbH, ser att bilen ska bli en del av ett större ekosystem och pratar om att den ska fungera som ett vardagsrum för användaren.

”Det kommer att bli allt viktigare för vår affär. Om vi kan koppla upp bilen mot kameror i hemmet så att du till exempel kan öppna dörren för en hantverkare eller för budfirman som ska leverera ett stort paket så kan vi erbjuda en tjänst som ger slutanvändaren ett mervärde”, säger Dirk Hoheisel.

Ingen gillar egentligen att parkera

Bosch började arbeta med teknik kring uppkopplade bilar 2011. Sedan tre år tillbaka har man testbilar på vägarna i Tyskland, Kina och Japan och företagets sensorer sitter i bland annat Googles självkörande bilar. Bosch räknar med att försäljningen av systemen för förarassistans ska ge intäkter på en miljard euro i år.

"Vi är i fasen där beteendet börjar förändras i grunden – konsumenten bryr sig allt mindre om hur många hästkrafter det finns i en bil. Istället ser vi att konnektiviteten blir allt viktigare”, säger Dirk Hoheisel.

Läs mer: Här utspelar sig slaget om tekniken för självkörande bilar

Men för Dirk Hoheisel är det inte enbart den självkörande bilen som tar föraren från punkt a till punkt b som är intressant.

”Ingen gillar egentligen att parkera och för oss är det en mer spännande fråga. Det finns studier som visar att 30 procent av trafiken i innerstaden går åt till att hitta en parkeringsplats. Om två år räknar vi med att visa upp en ny teknik som automatiserar parkeringen och gör att du kan kliva ur bilen och låta den parkera sig själv”, säger Dirk Hoheisel.

Kurt Gieske (tv) och Dirk Hoheisel på Bosch.

Kurt Gieske (tv) och Dirk Hoheisel på Bosch. Foto: Johan Bävman

Och det är inte bara bilar som Bosch vill kunna koppla upp, utvecklingen sker också mot cyklar och motorcyklar. För att kunna leverera den typen av tjänster som Bosch vill kunna göra krävs en säker uppkoppling, bland annat för att kunna göra trådlösa uppdateringar.

”Uppkopplingen öppnar upp fordonet mot omvärlden och vi måste se till att ingen obehörig kan ta sig in i mjukvaran. Det är ett av de områdena vi fokuserar på just nu, att skydda fordonet från omvärlden, och det kommer vår enhet i Lund att arbeta med", säger Dirk Hoheisel.

Utvecklingsavdelningen i Lund smygstartade arbetet i oktober förra året. Idag arbetar 63 personer här. I början av sommaren ska antalet anställda vara 80. Platschefen Kurt Gieske säger att det är ett stort tryck på avdelningen och att man ansvarar för att leverera till åtta olika affärsenheter inom Bosch.

Läs mer: Tummen upp för självkörande bilar i Sverige

”Vi har möjlighet att växa till 160 anställda här. Om tre år tror jag inte att vi sitter kvar i de här lokalerna”, säger han.

Den tyska koncernen har omkring 375 000 anställda och omsätter drygt 70,6 miljarder euro.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera