Bosch Mobility Solutions arbetar med att koppla upp bilen, inte bara för att göra den självkörande. Dirk Hoheisel, som sitter i ledningsgruppen för Robert Bosch GmbH, ser att bilen ska bli en del av ett större ekosystem och pratar om att den ska fungera som ett vardagsrum för användaren.
”Det kommer att bli allt viktigare för vår affär. Om vi kan koppla upp bilen mot kameror i hemmet så att du till exempel kan öppna dörren för en hantverkare eller för budfirman som ska leverera ett stort paket så kan vi erbjuda en tjänst som ger slutanvändaren ett mervärde”, säger Dirk Hoheisel.
Ingen gillar egentligen att parkera
Bosch började arbeta med teknik kring uppkopplade bilar 2011. Sedan tre år tillbaka har man testbilar på vägarna i Tyskland, Kina och Japan och företagets sensorer sitter i bland annat Googles självkörande bilar. Bosch räknar med att försäljningen av systemen för förarassistans ska ge intäkter på en miljard euro i år.
"Vi är i fasen där beteendet börjar förändras i grunden – konsumenten bryr sig allt mindre om hur många hästkrafter det finns i en bil. Istället ser vi att konnektiviteten blir allt viktigare”, säger Dirk Hoheisel.
Läs mer: Här utspelar sig slaget om tekniken för självkörande bilar
Men för Dirk Hoheisel är det inte enbart den självkörande bilen som tar föraren från punkt a till punkt b som är intressant.
”Ingen gillar egentligen att parkera och för oss är det en mer spännande fråga. Det finns studier som visar att 30 procent av trafiken i innerstaden går åt till att hitta en parkeringsplats. Om två år räknar vi med att visa upp en ny teknik som automatiserar parkeringen och gör att du kan kliva ur bilen och låta den parkera sig själv”, säger Dirk Hoheisel.
Kurt Gieske (tv) och Dirk Hoheisel på Bosch. Foto: Johan Bävman
Och det är inte bara bilar som Bosch vill kunna koppla upp, utvecklingen sker också mot cyklar och motorcyklar. För att kunna leverera den typen av tjänster som Bosch vill kunna göra krävs en säker uppkoppling, bland annat för att kunna göra trådlösa uppdateringar.
”Uppkopplingen öppnar upp fordonet mot omvärlden och vi måste se till att ingen obehörig kan ta sig in i mjukvaran. Det är ett av de områdena vi fokuserar på just nu, att skydda fordonet från omvärlden, och det kommer vår enhet i Lund att arbeta med", säger Dirk Hoheisel.
Utvecklingsavdelningen i Lund smygstartade arbetet i oktober förra året. Idag arbetar 63 personer här. I början av sommaren ska antalet anställda vara 80. Platschefen Kurt Gieske säger att det är ett stort tryck på avdelningen och att man ansvarar för att leverera till åtta olika affärsenheter inom Bosch.
Läs mer: Tummen upp för självkörande bilar i Sverige
”Vi har möjlighet att växa till 160 anställda här. Om tre år tror jag inte att vi sitter kvar i de här lokalerna”, säger han.
Den tyska koncernen har omkring 375 000 anställda och omsätter drygt 70,6 miljarder euro.