Hoppa till innehållet

Svenskt skräckspel säljer som smör

Lilla Frictional Games i Helsingborg är Sveriges just nu mest älskade spelstudio. Skräckspelet Soma hyllas av kritikerna och har redan, en dryg vecka efter lansering, dragit in mer pengar än bolaget omsatte under hela 2014. 

Soma utspelar sig i en övergiven forskningsanläggning på havets botten.
Soma utspelar sig i en övergiven forskningsanläggning på havets botten.Foto: Frictional Games

Artificiell intelligens, blodtörstiga robotar på havets botten och svårmodigt filosofierande om det mänskliga medvetandet. Kombinationen har visat sig vara ett framgångsrecept för spelstudion Frictional Games i Helsingborg, som i slutet av september släppte sitt första nya spel på fem år.

Skräckspelet Soma utspelar sig i en övergiven forskningsanläggning på havets botten. Spelet har höjts till skyarna av kritikerna och belönats med toppbetyg på flera av världens största spelsajter. Och nu flödar miljonerna in i det lilla Helsingborgsbolaget.

3WO2SxMum20

De första tio dagarna efter lanseringen såldes nära 100 000 exemplar av Soma, som har en prislapp på knappt 300 kronor. Efter avgifter till spelplattformar som Steam och Sonys Playstation Store tillfaller uppskattningsvis hälften av pengarna Frictional Games.

På en dryg vecka har alltså bolaget fyllt på kassorna med nära 15 miljoner kronor. Det är mer pengar än Frictional Games, som fram tills nyligen hade blott 8 anställda, drog in under hela 2014. Då landade omsättningen på drygt 12 miljoner kronor.

"Man är alltid lite orolig precis innan ett släpp. Alla var väldigt uppstressade så det var en sjuk lättnad när de första recensionerna kom in", säger en glad Thomas Grip, studions grundare och vd.

Frictional Games grundades år 2007 av Thomas Grip och Jens Nilsson men har bara släppt en handfull spel sedan dess. Genombrottet kom år 2010 med Amnesia: The Dark Descent, ett idag kultförklarat skräckspel som sålt i nära 2 miljoner exemplar världen över.

Thomas Grip är grundare och vd på Frictional Games. Foto: Privat.

Förutom ett samarbete med den brittiska studion The Chinese Room har det varit tyst från studion sedan dess. Tack vare pengarna från Amnesia har bolaget kunnat fila ostört på Soma i nästan ett halvt decennium.

"Vi satte ganska höga mål från start. Det skulle inte bli ett vanligt skräckspel utan något som utforskade nya områden och existensiella frågor", säger Thomas Grip. Förhoppningen är nu att Soma kan fylla samma roll under åren som kommer.

"Vi har nästan finansierat hela nästa projekt nu. Det känns jättebra", säger Thomas Grip.

På andra håll växer den svenska spelindustrin så det knakar. Riskkapitalet pumpas in i lovande startups på mobilområdet. Men Thomas Grip har en väldigt klar bild av vilken sorts spel han vill skapa. Frictional Games håller fast vid sitt recept: Smala skräckspel utvecklade främst för pc-användare. Att växla upp verksamheten är ingenting han lockas av.

 

Om vi skulle växa mer så skulle jag bara bli en administratör. Det är utvecklingen som är det roliga.

 

"Vi räknar med att ha 15 anställda snart så jag tycker nog att vi börjar bli för stora redan", säger Thomas Grip och skrattar.

"Vi vinner mycket på att vara en liten studio. Om vi råkar ut för ett dåligt år eller två så kan vi klara oss igenom det utan att det går ut över våra anställda. Och jag känner att om vi skulle växa mer så skulle jag bara bli en administratör. Det är utvecklingsjobbet som är det roliga", säger Thomas Grip.

Studions nästa projekt är redan under utveckling. Men Thomas Grip vill inte avslöja några detaljer.

"Det går inte så mycket ut på att skapa roligt gameplay utan vi vill försöka väcka specifika känslor hos spelaren. Det är den röda tråden i allt vi gör. Sen råkar det bara vara så att vi gillar känslor som är väldigt mörka och dystra", säger Thomas Grip.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera