Annons
Soma utspelar sig i en övergiven forskningsanläggning på havets botten.

Svenskt skräckspel säljer som smör

Glöm plastkortet – så betalar vi i framtiden SPONSRAT AV mastercard

Landslagsspelarna Robin Olsen (tv) och Pontus Jansson (th) är födda 1990 respektive 1991.

Landslagsstjärnor investerar i Malmöbolaget Studybee

Elon Musk, vd för Tesla och SpaceX.

Elon Musk och AI-experter vill förbjuda "mördarrobotar"

Jeff Immelt lämnade vd-posten på General Electric i somras.

Han tippas till vd-jobbet på Uber

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Svenskt skräckspel säljer som smör

Soma utspelar sig i en övergiven forskningsanläggning på havets botten.
Soma utspelar sig i en övergiven forskningsanläggning på havets botten. Foto: Frictional Games
Lilla Frictional Games i Helsingborg är Sveriges just nu mest älskade spelstudio. Skräckspelet Soma hyllas av kritikerna och har redan, en dryg vecka efter lansering, dragit in mer pengar än bolaget omsatte under hela 2014. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Artificiell intelligens, blodtörstiga robotar på havets botten och svårmodigt filosofierande om det mänskliga medvetandet. Kombinationen har visat sig vara ett framgångsrecept för spelstudion Frictional Games i Helsingborg, som i slutet av september släppte sitt första nya spel på fem år.

Skräckspelet Soma utspelar sig i en övergiven forskningsanläggning på havets botten. Spelet har höjts till skyarna av kritikerna och belönats med toppbetyg på flera av världens största spelsajter. Och nu flödar miljonerna in i det lilla Helsingborgsbolaget.

3WO2SxMum20

De första tio dagarna efter lanseringen såldes nära 100 000 exemplar av Soma, som har en prislapp på knappt 300 kronor. Efter avgifter till spelplattformar som Steam och Sonys Playstation Store tillfaller uppskattningsvis hälften av pengarna Frictional Games.

På en dryg vecka har alltså bolaget fyllt på kassorna med nära 15 miljoner kronor. Det är mer pengar än Frictional Games, som fram tills nyligen hade blott 8 anställda, drog in under hela 2014. Då landade omsättningen på drygt 12 miljoner kronor.

"Man är alltid lite orolig precis innan ett släpp. Alla var väldigt uppstressade så det var en sjuk lättnad när de första recensionerna kom in", säger en glad Thomas Grip, studions grundare och vd.

Frictional Games grundades år 2007 av Thomas Grip och Jens Nilsson men har bara släppt en handfull spel sedan dess. Genombrottet kom år 2010 med Amnesia: The Dark Descent, ett idag kultförklarat skräckspel som sålt i nära 2 miljoner exemplar världen över.

Thomas Grip är grundare och vd på Frictional Games. Foto: Privat.

Förutom ett samarbete med den brittiska studion The Chinese Room har det varit tyst från studion sedan dess. Tack vare pengarna från Amnesia har bolaget kunnat fila ostört på Soma i nästan ett halvt decennium.

"Vi satte ganska höga mål från start. Det skulle inte bli ett vanligt skräckspel utan något som utforskade nya områden och existensiella frågor", säger Thomas Grip. Förhoppningen är nu att Soma kan fylla samma roll under åren som kommer.

"Vi har nästan finansierat hela nästa projekt nu. Det känns jättebra", säger Thomas Grip.

På andra håll växer den svenska spelindustrin så det knakar. Riskkapitalet pumpas in i lovande startups på mobilområdet. Men Thomas Grip har en väldigt klar bild av vilken sorts spel han vill skapa. Frictional Games håller fast vid sitt recept: Smala skräckspel utvecklade främst för pc-användare. Att växla upp verksamheten är ingenting han lockas av.

 

Om vi skulle växa mer så skulle jag bara bli en administratör. Det är utvecklingen som är det roliga.

 

"Vi räknar med att ha 15 anställda snart så jag tycker nog att vi börjar bli för stora redan", säger Thomas Grip och skrattar.

"Vi vinner mycket på att vara en liten studio. Om vi råkar ut för ett dåligt år eller två så kan vi klara oss igenom det utan att det går ut över våra anställda. Och jag känner att om vi skulle växa mer så skulle jag bara bli en administratör. Det är utvecklingsjobbet som är det roliga", säger Thomas Grip.

Studions nästa projekt är redan under utveckling. Men Thomas Grip vill inte avslöja några detaljer.

"Det går inte så mycket ut på att skapa roligt gameplay utan vi vill försöka väcka specifika känslor hos spelaren. Det är den röda tråden i allt vi gör. Sen råkar det bara vara så att vi gillar känslor som är väldigt mörka och dystra", säger Thomas Grip.


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post