Hoppa till innehållet

Svenskt SMS-företag köper konkurrent för 370 miljoner

Svenska CLX Communications köper brittiska Dialogue Group för motsvarande knappt 370 miljoner kronor.

Johan Hedberg, vd och koncernchef i CLX. Foto: Jonas Eng
Johan Hedberg, vd och koncernchef i CLX. Foto: Jonas Eng

Svenska CLX Communications grundades år 2008 och erbjuder molnbaserade tjänster till företag och mobiloperatörer. Till exempel används bolagets teknik inom sjukvården, på annonsmarknaden och i datakommunikation från uppkopplade hemlarm. Bland kunderna finns bolag som Microsoft, Izettle och Truecaller.

Nu köper det Kista-baserade bolaget brittiska Dialogue Group för 32 miljoner pund, eller motsvarande knappt 370 miljoner kronor.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Läs även: Svensk sms-teknik köps upp av amerikanskt börsbolag

"Vår vision är tydlig: Vi bygger världens ledande CpaaS-företag (Communications Platform as a Service, reds. anmärkning).. Köpet av Dialogue är det naturliga nästa steget i strategin vi skissade upp vid börsnoteringen i Oktober 2015", kommenterar CLX vd Johan Hedberg köpet i pressmeddelandet.

Det köpta bolaget är leverantör av meddelandetjänster och avancerade säkerhetslösningar för mobiloperatörer.

Under den senaste tolvmånadersperioden 2016/2017, som avslutades den sista februari 2017, låg det köpta bolagets rapporterade ebitda-resultat på 5,2 miljoner pund med intäkter på 36,7 miljoner pund. Det ger en ebitda-marginal på 14,2 procent. Bruttoresultatet var 11,5 miljoner pund.

Nettosynergier om 1 miljon pund väntas komma att realiseras inom 12 till 18 månader.

Läs även: Svenskt doldisbolag i jätteaffär – köper amerikanskt miljardföretag

Direkt / Di Digital

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera