Hoppa till innehållet

Svenskt VR-bolag rustar för kampen med Nokia

Lundabolaget Briskeye tar in 11 Mkr för att utrusta poliser och sportsändningar med sin 360-kamera. Bland nya ägarna finns cleantechbolaget Simris Algs ordförande.

Magnus Janson är vd för 360-kamerabolaget Briskeye.
Magnus Janson är vd för 360-kamerabolaget Briskeye.Foto: Press

Samtidigt som marknaden för virtuell verklighet börjar ta form står många aktörer i startgroparna för att sälja kameror som filmar i 360 grader.

Nokias Ozo, med en prislapp på närmare 390 000 kronor, är bara ett exempel.

Läs mer: Riskkapitalbolagen jagar VR-bolag

Ett annat kommer från Lundabolaget Briskeye (NTL), vars 360-kamera kostar kunden 200 000 kronor styck. Kameran har hittills använts främst av tv-kunder som amerikanska Fox Sports och Bloomberg och i övervakningssyfte hos till exempel poliskårer.

Vi har möjlighet att ta in samma belopp igen om vi skulle vilja.

Briskeye har hittills tagit in omkring 10 miljoner kronor från affärsänglar och stängde nyligen en nyemission på ytterligare 11 Mkr. Bland investerarna finns Anders Laurin, som är ordförande för det börsnoterade cleantechbolaget Simris Alg och tidigare vice vd för Axis Communication.

”Vi vill ha rätt folk i styrelsen som kan bidra med kunskap och nätverk. Det har vi lyckats med”, säger Magnus Janson (NTL), Briskeyes vd.

Bolaget har dessutom möjligheten att ta in ytterligare 11 Mkr om det skulle behövas.

”Vi planerar inte att ta in mer pengar, men vi har möjlighet att ta in samma belopp igen inom de närmsta tre åren om vi skulle vilja”, säger Magnus Janson.

Briskeyes omsättning har legat kring miljonen i flera år men ökar i år till 5 miljoner kronor samtidigt som bolaget går med vinst, enligt vd:n. Nästa år räknar bolaget med att omsätta minst 15 Mkr med en högre vinstmarginal än i år.

Den siffran är dock lägre än den tidigare prognosen på 22 Mkr.

”Då satsade vi också på en nyemission på 40 miljoner. Men eftersom det är en ny produkt och en ny marknad så är det svårt att förutspå vad som ska hända”, säger Magnus Janson.

Samtidigt fortsätter nya kunder att uppvakta Briskeye. I december testar man kameran på amerikanska rallybilar. Kund är amerikanska tv-bolaget NBC, som äger rättigheterna till Nascar.

Läs mer: Nokia landar VR-deal med Disney

Ett flertal stora svenska bolag har också åtagit sig att köpa kameror av Briskeye, men bolaget vill inte uppge vilka. Nyligen vann Briskeye en upphandling med polisen i Dubai.

”De köper in kameror för att säkerheten ska öka eftersom den filmar runtomkring bilen, och av dokumentationsskäl. Man ökar insamlingen av bevismaterial”‚ säger Magnus Janson.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera