Hoppa till innehållet

Sverige är inte världsbäst på musikstreaming

Sverige är Spotifys tveklösa hemvist men det finns ett land som är bättre på att betala för musikstreaming, enligt branschorganisationen Ifpi, som också identifierar ett nytt pirathot.

Frank Ocean släppte i augusti sitt album Blonde, till en början endast på Apple Music.
Frank Ocean släppte i augusti sitt album Blonde, till en början endast på Apple Music.Foto: John Shearer/AP

Knappt tio år efter det att Spotify uppfann streamingbranschen använder fyra av tio internetanvändare en tjänst för strömmad musik. 18 procent betalar för en streamingtjänst, vilket är en ökning med 3 procentenheter sedan i fjol.

Detta enligt branschorganisationen International Federation of the Phonographic Industrys (Ifpi) sammanställning över lyssnarvanor i Västeuropa, Nordamerika, Mexiko, Australien, Sydkorea och Japan.

I Sverige är lyssningen särskilt hög. Här får 61 procent av befolkningen mellan 16 och 64 år sin musik via en streamingtjänst. 40 procent betalar för tjänster som Spotify, Apple Music eller Tidal.

Läs även: Apple Music-släpp leder till kraftig fildelning – igen

Men det finns ett land som är bättre än Sverige på att slanta upp för musiken.

I Sydkorea betalar 41 procent för en streamingtjänst, enligt Ifpis årliga rapport. Mexiko ligger trea i tabellen efter Sverige högt, men där baserar sig undersökningen på användare som dels är något yngre än övriga svarande och bor i städer.

Samtidigt lyfter rapporten ett nytt piratproblem för musikbranschen.

Enligt rapporten fildelar 19 procent av de svarande musik på något sätt, medan 30 procent använder mjukvara för att lyssna av en streamingtjänst och spara ner låten på sin dator.

Läs även: Pandora på väg att lansera Spotify-konkurrent

”Stream ripping”, som det kallas, går ut på att användaren till exempel spelar in ljuden som kommer från Soundcloud eller Spotify och sedan sparar låten som en fil på datorn.

Bland unga lyssnare mellan 16 och 24 anger 49 procent att de har rippat en streamingtjänst under dem senaste sex månaderna.


Mer om digital musik:

”Stalltips: Spotify kommer att köpa Soundcloud”Foto:

”Om man får tro Daniel Ek kommer Spotify att köpa Soundcloud innan bolaget börsnoteras”, skriver Di Digitals Sven Carlsson.


Därför är data det nya guldet i musikbranschen

Foto: Jack Mikrut

Netflix gör det redan, Amazon likaså. Blir Spotify nästa streamingjätte att söka nästa stora hit med hjälp av data – eller är musikbranschens räddare redan på väg att bli omsprungen?

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera