Knappt tio år efter det att Spotify uppfann streamingbranschen använder fyra av tio internetanvändare en tjänst för strömmad musik. 18 procent betalar för en streamingtjänst, vilket är en ökning med 3 procentenheter sedan i fjol.
Detta enligt branschorganisationen International Federation of the Phonographic Industrys (Ifpi) sammanställning över lyssnarvanor i Västeuropa, Nordamerika, Mexiko, Australien, Sydkorea och Japan.
I Sverige är lyssningen särskilt hög. Här får 61 procent av befolkningen mellan 16 och 64 år sin musik via en streamingtjänst. 40 procent betalar för tjänster som Spotify, Apple Music eller Tidal.
Läs även: Apple Music-släpp leder till kraftig fildelning – igen
Men det finns ett land som är bättre än Sverige på att slanta upp för musiken.
I Sydkorea betalar 41 procent för en streamingtjänst, enligt Ifpis årliga rapport. Mexiko ligger trea i tabellen efter Sverige högt, men där baserar sig undersökningen på användare som dels är något yngre än övriga svarande och bor i städer.
Samtidigt lyfter rapporten ett nytt piratproblem för musikbranschen.
Enligt rapporten fildelar 19 procent av de svarande musik på något sätt, medan 30 procent använder mjukvara för att lyssna av en streamingtjänst och spara ner låten på sin dator.
Läs även: Pandora på väg att lansera Spotify-konkurrent
”Stream ripping”, som det kallas, går ut på att användaren till exempel spelar in ljuden som kommer från Soundcloud eller Spotify och sedan sparar låten som en fil på datorn.
Bland unga lyssnare mellan 16 och 24 anger 49 procent att de har rippat en streamingtjänst under dem senaste sex månaderna.
Mer om digital musik:
”Stalltips: Spotify kommer att köpa Soundcloud”
”Om man får tro Daniel Ek kommer Spotify att köpa Soundcloud innan bolaget börsnoteras”, skriver Di Digitals Sven Carlsson.
Därför är data det nya guldet i musikbranschen
Netflix gör det redan, Amazon likaså. Blir Spotify nästa streamingjätte att söka nästa stora hit med hjälp av data – eller är musikbranschens räddare redan på väg att bli omsprungen?