Sveriges digitalisering riskerar att klinga av ordentligt, enligt en rapport från Boston Consulting Group. Till 2025 kan Sverige ha fallit till plats 22 på konsultjättens e-intensitetsindex. I dag innehar man plats nio, skriver Computer Sweden.
”Den svenska tillväxten på it-sidan är i dag helt konsumentledd. När det gäller företagens it-köp är det i princip nolltillväxt och de statliga investeringarna i it minskar, säger Fredrik Lind, Nordenansvarig för teknik, media och telekom på BCG”, till sajten.
Läs mer: Svensk techfond tar in rekordbelopp
Det är visionerna som saknas i den svenska it-politiken, anser han.
”På 90-talet var vi världsledande. Skatteverket var först i världen med onlinebehandling av deklarationer, vi skapade en fiberinfrastruktur och subventionerad hem-pc höjde it-mognaden. Sedan har vi fått fram ett antal fantastiska enhörningar som Spotify, Klarna och King. Det gör att vi har en självbild av att vi är digitalt ledande. Vi lever på de här gamla meriterna utan att förstå att omvärlden hunnit ikapp och förbi”‚ säger Fredrik Lind.
Di Digital har tidigare rapporterat att den digitala brevlådan Kivra, som har ett flertal myndigheter som kunder, på grund av rådande regelverk inte kan ta betalt för sin tjänst utan att först ha upphandlats i varje enskilt fall. Det tyder enligt Fredrik Lind på en digital stelbenthet i Sverige.
”Det finns inget politiskt ledarskap som kan artikulera en digtal strategi. Alla departement och institutioner kan göra vad de vill. Inte ens ett beslut om att det ska finnas en digital e-postlåda kan fattas för då måste den upphandlas för varje verk för sig”, säger han.
Läs mer: Åtta av tio styrelsemedlemmar saknar digital kompetens