Hoppa till innehållet

Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare: Karl-Johan Persson

Di Digital lyfter fram 52 privatinvesterare som är extra betydelsefulla för det svenska ekosystemet. H&M:s vd Karl-Johan Persson är med på listan.

Tech-investerarna är ofta själva entreprenörer, en del sitter på ett stort kapital att investera andra på betydelsefulla nätverk. Det är personer som gör en stor insats för att nya svenska entreprenörer ska få chansen att pröva sina vingar.

Nästa person på listan är Karl-Johan Persson (NTL).

  • Ålder: 41 år.
  • Gör: Vd, H&M.
  • Placering i fjol: Ny på listan.
  • Utbildning: European Business School i London.

Bakgrund:

Karl-Johan Persson utbildade sig i London hade staden som bas när utvecklade Cos, som lanserade sin första butik 2007.  Två år senare tillträdde han som vd för familjeföretaget H&M.

Allmänt:

H&M:s vd har på senare år seglat upp som en allt viktigare ägare på den svenska techscenen.

Hans innehav sträcker sig från e-handlare som Fyndiq och Mathem till den digitala brevtjänsten Kivra, där han är storägare tillsammans med Glocalnet-grundaren Stefan Krook genom deras gemensamma bolag 41:an Invest.

”Det viktigaste för mig är att det är en affärsidé jag förstår och gillar, att det finns en tydlig kundnytta och att det är ett duktigt team. Det är de viktigaste grejerna”, säger Karl-Johan Persson till Di Digital.

Sammanlagt uppgår värdet på Karl-Johan Perssons privata techportfölj till minst 700 miljoner kronor, enligt Di Digitals beräkningar.

Entreprenörer som Di Digital har varit i kontakt med beskriver Karl-Johan Persson som påläst, skärpt, lyhörd och ödmjuk.

”Han hör av sig någon gång i månaden för att höra hur det går. Han har många bra idéer och är väldigt fokuserad på konsumentupplevelsen och på tillväxt”, sade nyligen Tomas Kull, vd för Mathem.

  • Investeringsgeografi: Främst svenska techbolag. H&M har dock även investerat i Storbritannien.
  • Investeringssektorer: Främst e-handel men också digitala tjänster som Kivra och Pricerunner.
  • Investeringsstadie: Sådd- och A-rundor.
  • Portföljbolag i urval: Fyndiq (NTL), Kivra (NTL), Mathem (NTL), Pricerunner (NTL).
  • Exits: Inga hittills.

Se hela Karl-Johan Perssons profil på nordictechlist.com.


Så har vi utsett Sveriges mäktigaste tech-investerare:

Di Digital lyfter under några veckor fram de 52 mest framträdande privatinvesterarna i den svenska internetsektorn. Personerna på listan har viktats efter fem kriterier såsom renommé, kapital och historik. I listan ingår inte personer som i första hand investerar andras pengar, såsom anställda på riskkapitalbolag.

Läs mer: Nu presenterar vi Sveriges mäktigaste tech-investerare.

Om nordictechlist.com:

Nordictechlist.com är Di Digitals databas över den nordiska techsektorn. I databasen, som lanserades sommaren 2016, ingår personer, bolag och investeringar. Databasen utgör grunden för Di Digitals investerarlista och är öppen för vem som helst att ta del av.

Fjolårets lista: De 20 mäktigaste investerarna i den svenska internetbranschen

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera