Kompisarna bakom mobilspelet Smash Hit var miljonärer innan de ens hade ett kontor.
I augusti 2014 redovisade deras bolag Mediocre Games en mer än tredubblad omsättning på 32 miljoner kronor. Bolagets enda anställda – de två grundarna och skolkamraterna Henrik Johansson och Dennis Gustafsson – fick dela på drygt 16 miljoner kronor i vinst.
Samma månad flyttade de sin verksamhet från sovrummet till ett kontorshotell i Malmö.
"Vi köpte två skrivbord och en fåtölj. Det är precis lagom stort för två. Det kändes som en rimlig investering", säger Henrik Johansson och skrattar.
Med monsterhitten Smash Hit för Iphone och Android fick duon till exakt vad de flesta spelutvecklare drömmer om. Spelet, som är gratis att ladda ned och spela men tar betalt för vissa extrafunktioner, uppmärksammades av Apple vid lanseringen, blev en viral jättesuccé och rusade på topplistor världen över.
MFvgmExk89k
Första månaden efter lanseringen laddades Smash Hit ned 36 miljoner gånger.
Idag, drygt ett år senare, kan antalet nedladdningar summeras till nästan 90 miljoner. Det gör Smash Hit till ett av de mest spridda svenskutvecklade mobilspelen någonsin. Fortfarande görs drygt 650 000 nedladdningar varje vecka.
"Vi har haft spel som har gått bra tidigare, men Smash Hit blev nästan hysteriskt. Det var väldigt explosivt i början", säger Henrik Johansson.
De fyra spel som studion släppt hittills har sammanlagt laddats ned 130 miljoner gånger.
För de flesta hade nästa drag varit givet: Ett Smash Hit 2, med fler banor och nya funktioner, för att fortsätta slå mynt av framgångsreceptet. Men Henrik Johansson och Dennis Gustafsson valde en annan väg.
I slutet av april släppte paret istället Does Not Commute, ett bilspel där spelmekaniken bygger på tidsparadoxer och långtidsplanering. Det är ett i jämförelse betydligt mer komplext och mindre publikfriande spel.
x0ZSU7SKM2U
Första månaden laddades Does Not Commute ned i 8,5 miljoner exemplar. Det är fantastiska siffror, men långt ifrån studions tidigare framgång.
Spelet har samtidigt hyllats i den internationella spelpressen, vilket tycks vara viktigare för dess skapare än rena försäljningssiffror.
"Vi ville göra någonting annorlunda och ett spel som kändes intressant. Vi vill hålla fast vid att spel ska vara upplevelser. Det är inte shopping utan det är underhållning, precis som film eller böcker", säger Henrik Johansson.
Vi har aldrig haft ambitionen att bygga en stor affärsverksamhet.
Inte heller är duon särskilt intresserad av att skala upp sin verksamhet. Efter framgångarna med Smash Hit har flera investerare hört av sig med erbjudanden. Miljardstudion King är en given förlaga för den som tror sig kunna industrialisera Mediocres tveklösa framgångsrecept.
"Så här långt har vi sagt nej. Frågan är vad vi ska ha dem till. Vi har aldrig haft ambitionen att bygga en stor affärsverksamhet kring det vi gör. Andra har gjort det, och visst finns det något fint i att skapa jobb och så. Men vi gillar hantverket", säger Henrik Johansson.
Däremot vill han gärna satsa sina egna pengar i lovande spelprojekt. Om räkenskapsåret 2015 avslutas i linje med året innan så kommer de två Mediocre-grundarna ha plockat hem mer än 30 miljoner kronor i vinst på framgångarna med Smash Hit.
"Det vore väldigt fint att kunna investera i någonting och ge tillbaka. Jag har pratat lite löst med olika utvecklare som jag stött på. Men det hänger på att hitta en idé som man verkligen tror på", säger Henrik Johansson.
Tredje spelet blev en hit
- Mediocre Games grundades 2011. Utöver grundarna Henrik Johansson och Dennis Gustafsson har bolaget inga anställda.
- Studion har släppt fyra spel, samtliga för mobiltelefoner: debuten Granny Smith, spelet Sprinkle i tre versioner, jättehitten Smash Hit och nu senast Does Not Commute.
- Affärsmodellen är snarlik i alla studions spel. De är gratis att ladda ned och spela men användaren kan betala en engångssumma för att låsa upp extrafunktioner, till exempel möjligheten att spara sitt spel.
- Gemensamt är också att inget av studions spel innehåller reklam.