Hoppa till innehållet

Sveriges nya spelmiljonärer tackar nej till riskkapital

Malmöstudion Mediocre Games står bakom ett av Sveriges mest nedladdade mobilspel någonsin. Men trots stort intresse från investerare väljer de nyblivna miljonärerna att tacka nej. “Vi vill vara ett litet bolag”, säger grundaren Henrik Johansson.

Dennis Gustafsson och Henrik Johansson utgör tvåmannastudion Mediocre Games.
Dennis Gustafsson och Henrik Johansson utgör tvåmannastudion Mediocre Games.Foto: Privat

Kompisarna bakom mobilspelet Smash Hit var miljonärer innan de ens hade ett kontor.

I augusti 2014 redovisade deras bolag Mediocre Games en mer än tredubblad omsättning på 32 miljoner kronor. Bolagets enda anställda – de två grundarna och skolkamraterna Henrik Johansson och Dennis Gustafsson – fick dela på drygt 16 miljoner kronor i vinst.

Samma månad flyttade de sin verksamhet från sovrummet till ett kontorshotell i Malmö.

"Vi köpte två skrivbord och en fåtölj. Det är precis lagom stort för två. Det kändes som en rimlig investering", säger Henrik Johansson och skrattar.

Med monsterhitten Smash Hit för Iphone och Android fick duon till exakt vad de flesta spelutvecklare drömmer om. Spelet, som är gratis att ladda ned och spela men tar betalt för vissa extrafunktioner, uppmärksammades av Apple vid lanseringen, blev en viral jättesuccé och rusade på topplistor världen över.

MFvgmExk89k

Första månaden efter lanseringen laddades Smash Hit ned 36 miljoner gånger.

Idag, drygt ett år senare, kan antalet nedladdningar summeras till nästan 90 miljoner. Det gör Smash Hit till ett av de mest spridda svenskutvecklade mobilspelen någonsin. Fortfarande görs drygt 650 000 nedladdningar varje vecka.

"Vi har haft spel som har gått bra tidigare, men Smash Hit blev nästan hysteriskt. Det var väldigt explosivt i början", säger Henrik Johansson.

De fyra spel som studion släppt hittills har sammanlagt laddats ned 130 miljoner gånger. 

För de flesta hade nästa drag varit givet: Ett Smash Hit 2, med fler banor och nya funktioner, för att fortsätta slå mynt av framgångsreceptet. Men Henrik Johansson och Dennis Gustafsson valde en annan väg. 

I slutet av april släppte paret istället Does Not Commute, ett bilspel där spelmekaniken bygger på tidsparadoxer och långtidsplanering. Det är ett i jämförelse betydligt mer komplext och mindre publikfriande spel.

x0ZSU7SKM2U

Första månaden laddades Does Not Commute ned i 8,5 miljoner exemplar. Det är fantastiska siffror, men långt ifrån studions tidigare framgång. 

 Spelet har samtidigt hyllats i den internationella spelpressen, vilket tycks vara viktigare för dess skapare än rena försäljningssiffror.

"Vi ville göra någonting annorlunda och ett spel som kändes intressant. Vi vill hålla fast vid att spel ska vara upplevelser. Det är inte shopping utan det är underhållning, precis som film eller böcker", säger Henrik Johansson.

Vi har aldrig haft ambitionen att bygga en stor affärsverksamhet.

Inte heller är duon särskilt intresserad av att skala upp sin verksamhet. Efter framgångarna med Smash Hit har flera investerare hört av sig med erbjudanden. Miljardstudion King är en given förlaga för den som tror sig kunna industrialisera Mediocres tveklösa framgångsrecept. 

"Så här långt har vi sagt nej. Frågan är vad vi ska ha dem till. Vi har aldrig haft ambitionen att bygga en stor affärsverksamhet kring det vi gör. Andra har gjort det, och visst finns det något fint i att skapa jobb och så. Men vi gillar hantverket", säger Henrik Johansson.

Däremot vill han gärna satsa sina egna pengar i lovande spelprojekt. Om räkenskapsåret 2015 avslutas i linje med året innan så kommer de två Mediocre-grundarna  ha plockat hem mer än 30 miljoner kronor i vinst på framgångarna med Smash Hit.

"Det vore väldigt fint att kunna investera i någonting och ge tillbaka. Jag har pratat lite löst med olika utvecklare som jag stött på. Men det hänger på att hitta en idé som man verkligen tror på", säger Henrik Johansson.  


Tredje spelet blev en hit

  • Mediocre Games grundades 2011. Utöver grundarna Henrik Johansson och Dennis Gustafsson har bolaget inga anställda.
  • Studion har släppt fyra spel, samtliga för mobiltelefoner: debuten Granny Smith, spelet Sprinkle i tre versioner, jättehitten Smash Hit och nu senast Does Not Commute.
  • Affärsmodellen är snarlik i alla studions spel. De är gratis att ladda ned och spela men användaren kan betala en engångssumma för att låsa upp extrafunktioner, till exempel möjligheten att spara sitt spel.
  • Gemensamt är också att inget av studions spel innehåller reklam.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera