Hoppa till innehållet

Swedbank fintech-satsar: Nu lanseras social aktieapp i Sverige

Nu har den sociala aktieappen Sprinklebit lanserats i Sverige med Swedbank som partner. Den svenskgrundade appen ska exponeras för bankens fyra miljoner privatkunder i digitala kanaler och på kontor.

Emma Heimonen, digital innovationschef på Swedbank. Foto: Swedbank/Sprinklebit. Kollage.
Emma Heimonen, digital innovationschef på Swedbank. Foto: Swedbank/Sprinklebit. Kollage.

I helgen blev den sociala aktieappen Sprinklebit tillgänglig på App Store och Google Play i Sverige. Partner till Sprinklebit är Swedbank, som började samarbeta med Sprinklebit redan förra året. Planen då var att lansera tjänsten under hösten 2016.

Läs mer: Swedbank ska lansera ett eget ”Shareville”

”Vi är glada att vi äntligen släpper det här mot slutkunder", säger Emma Heimonen som är digital innovationschef på Swedbank.

Sprinklebit grundades 2011 av svensken Alexander Wallin men har sitt huvudkontor i New York. Förra året tog bolaget in 85 miljoner kronor i riskkapital från amerikanska GTC.

Sprinklebit är en social plattform där man kan chatta och med virtuella pengar handla genom en aktiesimulator, som har både fördröjd data och realtidsdata för svenska och amerikanska aktier. Swedbank har utvecklat placeringsskolan för den svenska marknaden.

Vi har vuxit markant

På den amerikanska marknaden har Sprinklebit redan varit igång ett tag. I december 2016 hade Sprinklebit omkring 18 000 användare.

”Men vi har vuxit markant sedan dess”, säger vd:n Alexander Wallin utan att vilja gå in på närmare detaljer.

”Nu lanserar vi i princip en helt ny version med både amerikanska och svenska aktier. Sen kommer vi att rulla ut i fler länder i Norden.”

Vi kan nå nya kundgrupper och sådana som tycker att aktier är svårt

Swedbank har inte gått in med pengar i Sprinklebit utan samarbetet innebär att appen får en kanal till bankens fyra miljoner kunder i Sverige, både digitalt och på kontoren. Men appen kommer att vara tillgänglig även för svenskar som inte är Swedbank-kunder.

Emma Heimonen ser Sprinklebit som ett komplement till bankens existerande tradingaffär.

”Vi kan nå nya kundgrupper och sådana som tycker att aktier är svårt. Med Sprinklebit kan de testa sig fram med virtuella pengar. Just den folkbildande delen passar bra med Swedbanks värderingar.”

Foto:
Alexander Wallin, grundare och vd för Sprinklebit. Foto: Sprinklebit

Alexander Wallin betonar den tekniska och regulatoriska betydelsen av partnerskapet:
"Vi får ett ramverk både för tekniken och compliance-delen.”

Läs även: Efter courtagechocken – Sigmastocks i samarbete med Nordea

Det finns redan sociala plattformar för placeringar i Sverige, bland annat Nordnets Shareville.

Sprinklebits grundare menar att den stora skillnaden mot konkurrenterna är att bolaget har byggt ett ekosystem för att kunderna ska kunna ta bättre finansiella beslut. Han lyfter bland annat fram ett verktyg som ska göra det snabbt och enkelt att tekniskt analysera ett bolag för att avgöra om dess aktie kommer att över- eller underprestera jämfört med marknaden.

Affärsmodellen är att användarna kan bli premiumkunder för en månadsavgift och få tillgång till fler verktyg.

"Ett annat ben i affärsmodellen är att vi kan hjälpa till vid investeringsbeslut med hjälp av den stora datamängd vi samlat in", säger Alexander Wallin.

Det här är ett jättebra avstamp för oss när vi går ut i världen

I USA kan kunderna även köpa riktiga aktier via Sprinklebit. Den funktionaliteten kommer till en början inte att vara tillgänglig i Sverige.

Alexander Wallin gör ingen hemlighet av att Sprinklebit vill expandera globalt.

"Det här är ett jättebra avstamp för oss när vi går ut i världen", säger han och berättar att bolaget just nu talar med ett tiotal andra banker i Sydamerika, Europa, Mellanöstern och Asien.

Swedbank har den senaste tiden visat ett allt större intresse för fintech. Förra året startades en ny enhet för digitala satsningar. I veckan kunde Di Digital berätta att Swedbank gjort sin första fintechinvestering när banken var den ledande finansiären när Mina Tjänster tog in 15 miljoner kronor.

Läs mer: Swedbanks första fintechinvestering går till Göteborg

”Samarbeten med fintechbolag är en viktig del i Swedbanks digitala strategi. De kan hjälpa oss att snabbare få ut nya, innovativa lösningar till nytta för våra kunder", säger Emma Heimonen.

Vi har storleken för att ta ett litet bolag och göra det stort

"Om vi hittar partners eller startupbolag som redan har byggt något bra så samarbetar vi gärna för att öka takten. Men kundnyttan är alltid i främsta rummet och säkerheten kan vi aldrig kompromissa med."

Om de ska gå in i ett samarbete vill de att startupen är skalbar.

"Vi har storleken för att ta ett litet bolag och göra det stort, men det måste vara redo.”

Läs även: Kommentar: ”Nu börjar fintech-kampen” 

Mer om storbankernas satsningar på fintechbolag i senaste Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/amazon-skrall-alibabaisverigeochstorbankernasstartupvurm

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 

 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera