Swedbank, liksom de övriga storbankerna, utmanas av startupbolagen inom en rad affärsområden. Storbanken startade för ett par veckor sedan en ny enhet för sina digitala satsningar och har nu påbörjat sitt första samarbete med tredje part för att komma ikapp utvecklingen.
Läs även: Swedbanks vd öppnar för investeringar i startupbolag
Tillsammans med den sociala aktieappen Sprinklebit ska Swedbank erbjuda sina kunder möjligheten till ett forum att diskutera och lära sig om aktiehandel som en del av sin existerande värdepapperstjänst.
Tjänsten kan liknas vid Avanzas Placera och Nordnets Shareville, men enligt Swedbank är Sprinklebit annorlunda.
”Den är mer än så. Den tar höjd för en bredare kundgrupp. Den har både mer funktionalitet för den som är nybörjare och sedan finns det också den sociala delen och en analysdel. När vi har jämfört olika aktietjänster tycker vi att den här är den bästa vi har hittat”, säger Emma Heimonen, Swedbanks nya digitala innovationschef.
Jag tror inte att man alla gånger behöver vara först.
Att Swedbank satsar på ett forum flera år efter att exempelvis Shareville startade är inget problem enligt Lotta Lovén, tillförordnad chef på den Swedbanks digitala enhet.
”Vi tycker att det här är en mycket bättre lösning och jag tror inte att man alla gånger behöver vara först. Det här kommer att upplevas som en integrerad del i vår vanliga digitala bank. Vi tycker att den ligger bra i tiden”, säger Lotta Lovén.
Läs även: Sociala sparare slår börsen – har tjänat 760 miljoner på ett år
Sprinklebit grundades av Alexander Wallin 2011 och har numera sitt huvudkontor i New York. Bolaget tog in 85 miljoner kronor i riskkapital i början av året och har i dag runt 12 000 användare. Med samarbetet hoppas Alexander Wallin öka antalet användare väsentligt.
”Swedbank har en otrolig kundbas i Norden. Sprinklebit bygger på crowdsourcing så ju fler användare desto bättre kommer vår plattform att bli”, säger Alexander Wallin.
Sprinklebit som ska testas internt på Swedbank under sommaren innan den blir tillgänglig för bankens övriga kunder i höst.
Läs även: SEB gör jätteinvestering i sparappen Tink
Startupbolagen utmanar storbankerna från höger och vänster. Nu gör SEB, tillsammans med Sven Hagströmers investmentbolag Creades, en jätteinvestering på 85 miljoner kronor i ekonomiappen Tink.
Läs även: Nu börjar fintech-kampen
Efter ett årtionde i ide har björnarna äntligen vaknat. SEB:s jätteinvestering i Tink är ett tecken på en stundande fintech-kamp bland storbankerna, skriver DI Digitals Jonas Leijonhufvud.