Hoppa till innehållet

Swedbank lanserar ett eget ”Shareville”

Swedbank ska erbjuda sina kunder en social aktieapp, liknande Nordnets Shareville. Det är det svenskgrundade startupbolaget Sprinklebit som ska hjälpa bankens kunder med aktieinvesteringar.

Swedbanks Lotta Lovén och aktieappen Sprinklebit.
Swedbanks Lotta Lovén och aktieappen Sprinklebit.Foto: Jesper Frisk

Swedbank, liksom de övriga storbankerna, utmanas av startupbolagen inom en rad affärsområden. Storbanken startade för ett par veckor sedan en ny enhet för sina digitala satsningar och har nu påbörjat sitt första samarbete med tredje part för att komma ikapp utvecklingen.

Läs även: Swedbanks vd öppnar för investeringar i startupbolag

Tillsammans med den sociala aktieappen Sprinklebit ska Swedbank erbjuda sina kunder möjligheten till ett forum att diskutera och lära sig om aktiehandel som en del av sin existerande värdepapperstjänst. 

Tjänsten kan liknas vid Avanzas Placera och Nordnets Shareville, men enligt Swedbank är Sprinklebit annorlunda.

”Den är mer än så. Den tar höjd för en bredare kundgrupp. Den har både mer funktionalitet för den som är nybörjare och sedan finns det också den sociala delen och en analysdel. När vi har jämfört olika aktietjänster tycker vi att den här är den bästa vi har hittat”, säger Emma Heimonen, Swedbanks nya digitala innovationschef.

Jag tror inte att man alla gånger behöver vara först.

Att Swedbank satsar på ett forum flera år efter att exempelvis Shareville startade är inget problem enligt Lotta Lovén, tillförordnad chef på den Swedbanks digitala enhet.

”Vi tycker att det här är en mycket bättre lösning och jag tror inte att man alla gånger behöver vara först. Det här kommer att upplevas som en integrerad del i vår vanliga digitala bank. Vi tycker att den ligger bra i tiden”, säger Lotta Lovén. 

Läs även: Sociala sparare slår börsen – har tjänat 760 miljoner på ett år

Sprinklebit grundades av Alexander Wallin 2011 och har numera sitt huvudkontor i New York. Bolaget tog in 85 miljoner kronor i riskkapital i början av året och har i dag runt 12 000 användare. Med samarbetet hoppas Alexander Wallin öka antalet användare väsentligt.

”Swedbank har en otrolig kundbas i Norden. Sprinklebit bygger på crowdsourcing så ju fler användare desto bättre kommer vår plattform att bli”, säger Alexander Wallin.

Sprinklebit som ska testas internt på Swedbank under sommaren innan den blir tillgänglig för bankens övriga kunder i höst.


Läs även: SEB gör jätteinvestering i sparappen Tink

Foto:
Startupbolagen utmanar storbankerna från höger och vänster. Nu gör SEB, tillsammans med Sven Hagströmers investmentbolag Creades, en jätteinvestering på 85 miljoner kronor i ekonomiappen Tink.

Läs även: Nu börjar fintech-kampen

Foto:
Efter ett årtionde i ide har björnarna äntligen vaknat. SEB:s jätteinvestering i Tink är ett tecken på en stundande fintech-kamp bland storbankerna, skriver DI Digitals Jonas Leijonhufvud.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera