Hoppa till innehållet

Swedbank öppnar för startup-investeringar

Snabbväxande startupföretag utmanar storbankerna på alla fronter. I samband med lanseringen av en ny nätbank öppnar jätten Swedbank för både samarbeten och regelrätta förvärv. “Det kan handla om investeringar, samarbeten eller att vi låter andra bygga tjänster för våra kanaler”, säger Lotta Lovén, chef för digital utveckling på Swedbank.

Lotta Lovén är chef för digital utveckling på Swedbank
Lotta Lovén är chef för digital utveckling på SwedbankFoto: Jesper Frisk

Storbankernas digitala närvaro utmanas i allt fler vertikaler av startupbolag i den såkallade fintech-sektorn. Från ena hållet av renodlade privatekonomi-appar som Tink, Qapital och Dreams, från andra hållet av betaltjänster som Klarna och Izettle eller mer nischade aktörer som rabattkodsföretaget Wrapp.

På senare tid har allt fler aktörer börjat omfamna utvecklingen. Till exempel gick Nordea nyligen som delägare i Wrapp, och Tink inledde ett samarbete med den holländska storbanken Abn Amro.

Läs även: Nordea investerar i Wrapp

Nu öppnar även jätten Swedbank för att närma sig startupsektorn. Det i samband med lanseringen av en nyutvecklad nätbank, som ska fungera som nav för Swedbanks digitala satsningar framöver.

“Vi tittar mycket på den här utvecklingen. Vi kommer möta den på det sätt som är bäst för våra kunder. Det kan handla både om investeringar och samarbeten eller att vi låter andra bygga tjänster som vi sen exponerar i våra kanaler”, säger Lotta Lovén, chef för digital utveckling på Swedbank.

Swedbanks nya nätbank, som lanseras i öppen betaversion på torsdagen, har varit under utveckling i mer än ett år. Tanken är att den ska fungera som grund för ett växande utbud av egenutvecklade digitala banktjänster – men också möjliggöra samarbeten med andra företag.

“Vi värnar om att ha relationen med kunden. Vi vill gärna utveckla de här tjänsterna själva. I andra fall kan det handla om samarbeten, där vi exponerar tjänster från andra på vår plattform”, säger Lotta Lovén.

Vi värnar om att ha relationen med kunden.

Den nya nätbanken ska bli startskottet för en utveckling av bankens digitala produktutbud, säger hon. Swedbank driver sedan ett par år tillbaka tjänsten Utgiftskollen för privatsparande.

Läs även: Dreams i samarbete med Ålandsbanken

“Nästa steg är att utnyttja den data vi har. Vi kan bygga tjänster som ger råd för den som vill utveckla sin ekonomi. Vi kan göra prognoser för sparande och utgifter. Vi kanske kan svara på hur din ränta eller ditt elavtal står sig jämfört med de i närområdet”, fortsätter hon.

Swedbank hanterade över 850 miljoner ärenden i nätbanken år 2015. I år räknar Lotta Lovén med att nå över en miljard. De enorma kundvolymerna och storbankernas erfarenhet av att navigera komplexa regelverk ger rejäla konkurrensfördelar gentemot de digitala uppstickarna, menar hon.

“Vårt scope för det digitala är lite större än vad många av de här nya företagen pratar om. Myndigheterna ställer hårda krav på de finansiella branscherna, vilket jag tycker är sunt. Då har man nytta av att vara en stor aktör och ha en stabil infrastruktur”, säger Lotta Lovén.

Läs mer: SEBs vd under attack från startups

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera