Storbankernas digitala närvaro utmanas i allt fler vertikaler av startupbolag i den såkallade fintech-sektorn. Från ena hållet av renodlade privatekonomi-appar som Tink, Qapital och Dreams, från andra hållet av betaltjänster som Klarna och Izettle eller mer nischade aktörer som rabattkodsföretaget Wrapp.
På senare tid har allt fler aktörer börjat omfamna utvecklingen. Till exempel gick Nordea nyligen som delägare i Wrapp, och Tink inledde ett samarbete med den holländska storbanken Abn Amro.
Läs även: Nordea investerar i Wrapp
Nu öppnar även jätten Swedbank för att närma sig startupsektorn. Det i samband med lanseringen av en nyutvecklad nätbank, som ska fungera som nav för Swedbanks digitala satsningar framöver.
“Vi tittar mycket på den här utvecklingen. Vi kommer möta den på det sätt som är bäst för våra kunder. Det kan handla både om investeringar och samarbeten eller att vi låter andra bygga tjänster som vi sen exponerar i våra kanaler”, säger Lotta Lovén, chef för digital utveckling på Swedbank.
Swedbanks nya nätbank, som lanseras i öppen betaversion på torsdagen, har varit under utveckling i mer än ett år. Tanken är att den ska fungera som grund för ett växande utbud av egenutvecklade digitala banktjänster – men också möjliggöra samarbeten med andra företag.
“Vi värnar om att ha relationen med kunden. Vi vill gärna utveckla de här tjänsterna själva. I andra fall kan det handla om samarbeten, där vi exponerar tjänster från andra på vår plattform”, säger Lotta Lovén.
Vi värnar om att ha relationen med kunden.
Den nya nätbanken ska bli startskottet för en utveckling av bankens digitala produktutbud, säger hon. Swedbank driver sedan ett par år tillbaka tjänsten Utgiftskollen för privatsparande.
Läs även: Dreams i samarbete med Ålandsbanken
“Nästa steg är att utnyttja den data vi har. Vi kan bygga tjänster som ger råd för den som vill utveckla sin ekonomi. Vi kan göra prognoser för sparande och utgifter. Vi kanske kan svara på hur din ränta eller ditt elavtal står sig jämfört med de i närområdet”, fortsätter hon.
Swedbank hanterade över 850 miljoner ärenden i nätbanken år 2015. I år räknar Lotta Lovén med att nå över en miljard. De enorma kundvolymerna och storbankernas erfarenhet av att navigera komplexa regelverk ger rejäla konkurrensfördelar gentemot de digitala uppstickarna, menar hon.
“Vårt scope för det digitala är lite större än vad många av de här nya företagen pratar om. Myndigheterna ställer hårda krav på de finansiella branscherna, vilket jag tycker är sunt. Då har man nytta av att vara en stor aktör och ha en stabil infrastruktur”, säger Lotta Lovén.
Läs mer: SEBs vd under attack från startups