Hoppa till innehållet

Swedbank-startupen vill rita om lånekartan

Stings fintech-inkubator har tidigare år stöttat idéer som Sigmastocks och sparppen Klirr. Vinnaren i årets omgång är crowdlendingtjänsten Sharelending, som vill låta småsparare låna ut till byggbolag.

 

Joakim Jonsson och Sonja Lundberg, initiativtagare till Sharelending, kammade hem segern i Stings pitchtävling.
Joakim Jonsson och Sonja Lundberg, initiativtagare till Sharelending, kammade hem segern i Stings pitchtävling.Bild: Sting

I år har tretton bolag deltagit i Sting-programmet ”Test Drive”, med målet att vaska fram framtidens bästa fintech-idéer. Di Digital har tidigare rapporterat om bolagen som deltar i programmet och som under hösten coachats av bland annat affärsängeln Jane Walerud (NTL).

Under tisdagskvällen utsågs lånebolaget Sharelending till programmets vinnare.

Idén bakom Sharelending har utvecklats av personer som jobbar hos Swedbank och går ut på att ge bankkunder möjlighet att vara med och finansiera bankens lån till byggprojekt på ett sätt som inte är helt olikt crowdlendingbolaget Tessins affärsmodell.

Läs mer: Nordea lanserar plattform för crowdfunding

Bankkunderna får ränta på utlånade pengar medan företag får bättre möjlighet till finansiering. För bankkunden blir räntenivån 3 procent och pengarna låses i 6-12 månader.

”Den här idén är inspirerad av gamla sparbanksmodellen, att man ska kunna se det man investerat i”, säger Joakim Jonsson.

Joakim Jonsson och hans medgrundare Sonja Lundberg jobbar båda på Swedbank och har tillsammans över 20 års erfarenhet i banken. Joakim Jonsson är kundansvarig på avdelningen stora företag och institutioner medan Sonja Lundberg jobbar som omvärldsanalytiker åt koncernledningen.

”Planen är nu att vi sätter oss ned på Swedbank och ser om vi kan utveckla det här internt”, säger Joakim Jonsson.

Deras tanke är att funktionen ska finnas tillgänglig via Swedbanks mobilapp.

”Vi tror att det ger en konkurrensfördel gentemot till exempel Tessin då kreditprövningen görs av banken och banken går in på samma villkor”, säger Joakim Jonsson.

Läs mer: Tio bolag till Stings nya spelinkubator

Traditionellt har storbankerna fått skäll för att de inte hängt med då digitaliseringsvågen svept över branschen. Samtidigt har många fintechbolag startats i Sverige och blivit väldigt lyckosamma.

”För oss har det varit väldigt spännande att ta del av fintech-industrin. Samtidigt har man sett mer och mer att det är bra att fintech och bank närmar sig varandra alltmer”, kommenterar Joakim Jonsson.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera