Annons

Swish är Sveriges mest kända betaltjänst

Nytt kapitel i svensk industrihistoria SPONSRAT AV Node Pole

Kry:s vd Johannes Schildt.

Nätläkaren Kry tar in 200 miljoner kronor

Di Digitals redaktion: Viktor Ström, Jonas Leijonhufvud, Miriam Olsson Jeffery, Björn Wallenberg, Josefin Jakobsson, Mimi Billing och Sven Carlsson.

EU:s miljardkrav på Google, Kinneviks nya vd och sexskandal i Binary Capital

Christina Stenbecks Kinnevik säljer Lazada till Jack Mas Alibaba.

Alibaba köper e-handel av Kinnevik för en miljard

Missa inget! Sveriges bästa tech-och startupnyheter direkt i mejlen:

Swish är Sveriges mest kända betaltjänst

Swish är Sveriges mest välanvända och välkända betaltjänst, enligt en undersökning från betalföretaget Dibs.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Betalföretaget Dibs har bett undersökningsföretaget Yougov fråga drygt 2000 internetanvändare i Sverige om vilka betaltjänster de känner till och använder. 

Enligt undersökningens resultat är Swish den i särklass mest välkända och mest välanvända betaltjänsten i landet. Nära 100 procent av svenskarna känner till Swish och sex av tio uppger att de har använt tjänsten. 

På andraplatsen finns amerikanska Paypal, en tjänst som är bekant för 92 procent av de tillfrågade och har använts av mer än hälften av svenskarna. 

Tjänsterna Payson och Wywallet är bekanta för ungefär 50 procent av de tillfrågade, och har använts av 20 respektive 10 procent. 

Klart är också att användningen av betaltjänster kryper uppåt i åldrarna, enligt Dibs. 4 av 10 svenskar mellan 64 och 74 år har använt Paypal, enligt undersökningen. Andelen i samma åldersgrupp som använt Swish har ökat med 20 procentenheter jämfört med i fjol. 

Som Di Digital nyligen kunde rapportera är Swish även en populär tjänst bland kriminella, vid till exempel drogförsäljning och bedrägerier.

Swish utmanade nyligen Klarna med en tjänst anpassad för e-handel. Swish Handel, som tjänsten heter, togs dock ur bruk för snart tre månader sedan och dras fortfarande med tekniska problem.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post