Hoppa till innehållet

Swish Handel ligger nere – återlanseringen försenad

För tre månader sedan tog Swish sin tjänst för e-handel, Swish Handel, ur bruk. Tjänsten ligger fortfarande nere, trots en ambition om att återlansera den under augusti.

Carl Molinero, styrelseledamot i Getswish AB.
Carl Molinero, styrelseledamot i Getswish AB.Foto: GetSwish

Bankernas mobiltjänst Swish har blivit en succé i Sverige. Sedan starten har hela 4,7 miljoner privatanvändare lockats att ladda ner appen, som används för att överföra pengar mellan bankkonton, från en mobil till en annan.

Tidigare i år lanserade Swish en tjänst för e-handel, Swish Handel. Men man tvingades sedan lägga ner tjänsten redan i början av juni, på grund av driftstörningar.

”Vi fick driftstörningar i hela systemet och tog Swish Handel ur drift i början av juni. Vi har jobbat med detta under sommaren”, säger Per Ekwall, presskontakt på Getswish, bolaget bakom Swish.

Rent tekniskt handlade det om att minneskapaciteten i systemet bands upp på ett felaktigt sätt. Konsekvensen blev att användarna kunde uppleva en tröghet, eller att betalningar överhuvudtaget inte kunde genomföras, enligt ett pressmeddelande från bolaget.

Under sommaren har Getswish tillsammans med driftpartnern Bankgirot, arbetat för att hitta en långsiktig lösning på problemet för att kunna öppna tjänsten igen och undvika framtida störningar. Ambitionen var från början att få Swish Handel i drift igen under andra halvan av augusti, enligt pressmeddelandet.

Men under tisdagen, den 6 september, ligger tjänsten fortfarande nere. När driften kan återupptas vill Per Ekwall inte säga. Men han lovar mer information inom kort.

”Vi kommer med ny information under veckan”, säger han.

Getswish ägs gemensamt av Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB samt Swedbank och Sparbankerna. Idag deltar även Icabanken, Skandiabanken och Sparbanken Syd i tjänsten.

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera