Annons
Bankernas mobiltjänst Swish har fått halva befolkningen att "swisha".

Swish petar Klarna från betaltronen

En Volvo XC90 utrustad med Ubers teknik för självkörande bilar. Foto: Uber

Här är de svenska bolagen som tjänar på en förarlös framtid

Erika Eliasson, chef för investerarrelationer på Lendify.

Lendify tar in 20 miljoner från hemlig investerare

Innspires vd Martin Chevalley vill byta ut boxarna mot sin kabel.

Hans startup vill förbättra hotellvistelsen – tar in 20 miljoner

Elon Musk, vd och medgrundare på Tesla.

Tesla i avtal om produktion i Kina

Missa inget! Sveriges bästa tech-och startupnyheter direkt i mejlen:

Swish petar Klarna från betaltronen

Bankernas mobiltjänst Swish har fått halva befolkningen att "swisha".
Bankernas mobiltjänst Swish har fått halva befolkningen att "swisha". Foto: Jesper Frisk
Swish är Sveriges mest använda betaltjänst. Bankernas mobila betalapp seglar därmed förbi både Klarna och Paypal, enligt en ny attitydundersökning gjord av Insight Intelligence.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Mer än halva befolkningen, hela 51 procent av alla svenskar, uppger att de använder Swish. Det visar en ny attitydundersökning gjord av Insight Intelligence i samarbete med IIS, Bankgirot, Swedbank och EY.

Siffran är en enorm ökning från i fjol då endast 19 procent av befolkningen uppgav sig använda Swish.

Undersökningen visar även att bankernas mobila betalapp nu är en bredare betalmetod än både svenska Klarna och amerikanska Paypal, om man ska tro på respondenternas svar.

Klarna var störst i fjol med 44 procent av befolkningen i fickan. Och i år har den siffran stigit till 48 procent, bara tre procentenheter efter Swish.

Även Paypal ökar, från 29 till 31 procent.

Samma sak kan sägas för Izettle, vars upplevda användande ökat från 3 till 5 procent.

Wywallet, som bland annat används i kollektivtrafiken, minskar dock, från 7 till 5 procent mellan 2014 och 2015.

Swish går om Klarna som den vanligaste elektroniska betalmetoden, enligt Insight Intelligence

Undersökningens svarta får är SEQR, den mobila betaltjänsten som tagits fram av börsbolaget Seamless. Trots att tjänsten finns på allt från Hemköp och McDonald’s till Skopunkten och Apoteket Hjärtat uppger endast 1 procent av alla svenskar att de använder tjänsten.

Det är dock mer än Payair och Betalo som har ett oförändrat obefintligt användande.

Undersökningen är en riksrepresentativ attitydundersökning som alltså inte är baserad på faktisk användarstatistik.

Lyssna på Digitalpodden om Swish och SEB:s bitcoinsatsning: 

http://embed.acast.com/digitalpodden/supersuccenswish-seb-sbitcoin-satsningochmindfulnessforstartups

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post