”Inom fem år har vi säkert 20-30 procent av den inhemska e-handelsmarknaden”, säger Carl Molinero, styrelseledamot i Getswish AB, bolaget bakom betalappen Swish.
Det har nu gått drygt tre år sedan storbankerna lanserade sin gemensamma betalapp Swish. Till att börja med användes tjänsten av privatpersoner för att överföra pengar direkt från en mobiltelefon till en annan. Men tjänsten växte och sommaren 2014 lanserade bankerna Swish för företag.
Idag använder drygt 4 miljoner svenskar tjänsten. Många nätbutiker har därför integrerat Swish som betallösning på egen hand, utan att tjänsten är anpassad för syftet.
I november lanserade Swish ett pilotprojekt för nätbutiker. Och redan nu erbjuder 400-500 näthandlare Swish som betallösning i någon form. Klarna har bland annat integrerat Swish i sin så kallade Checkouttjänst.
Nu är det dags för en skarp, bred och officiell lansering inom e-handeln. Från och med måndag den 18 januari kan vilken svensk nätbutik som helst vända sig till någon av storbankerna och erbjuda Swish som betallösning. Appen har uppdaterats under veckan till en 3.0-version.
”Vill man komma igång med detta ska man vända sig till sin bank. Man skriver sedan på ett avtal och får all teknisk hjälp man behöver från våra supportorganisationer. Själva integrationen gör man själv eller tillsammans med en betalväxel såsom Dibs eller Payex, eller annan teknisk leverantör”, säger Carl Molinero.
Hur mycket tjänsten kostar beror på vilken bank man använder sig av.
”Prismodellen är inget jag kan uttala mig om än så länge”, säger Carl Molinero.
Lanseringen innebär även att Swish blir en renodlad konkurrent till betaltjänster som Klarna och Paypal på nätet. Carl Molinero menar att nätbutiker har mycket att vinna på att erbjuda Swish som betalningsalternativ.
”Folk gillar att använda Swish så vi kan erbjuda handlarna en hög konverteringnivå. Vidare får handlaren pengarna direkt in på kontot i realtid. Överföringen är dessutom mycket säker då den görs med Mobilt Bank ID”, säger han.
Bland de som är först ut med Swish kan nämnas biljettbolaget Tickster, kameraförsäljaren Cyberphoto och Partykungen, som säljer festartiklar på nätet.