“Natalia är den perfekta personen att lyfta Brilliant Minds till nästa nivå och göra konferensen och festivalen långsiktig och hållbar över tid. Hon har varit en bro mellan Sverige, USA och den globala scenen under flera år, och är en person som alltid ifrågasätter och hittar kreativa lösningar på allting, säger en av Brilliant Minds grundare, Ash Pournouri.
Symposium Stockholm och Brilliant Minds är ett initiativ för att samla ledare, beslutsfattare och talanger inom olika områden för att fånga upp och utveckla idéer. Arrangemanget hölls för första gången i juni i år och lockade med tunga namn inom teknik, musik och media, både på scenen och i publiken.
”Många konferenser idag har förlorat sin förmåga att inspirera. Symposium Stockholm är på det sättet inte en konferens. Det är en festival med idéer, och intressanta människor som sammanförs varmt och spontant”, säger Natalia Brzezinski.
Symposium Stockholms nya vd utlovar ”idé- och tankemässig framkant” och ”samma tydliga syfte som ett Davos-event, men samtidigt energin och den konstnärliga friheten likt en musik- eller konstfestival”.
2015 hade festivalen fokus på teknik men i 2016 års upplaga bjuds även den svenska modeindustrin in.
Mode är en viktig och produktiv del i det svenska ekosystemet för entreprenörskap. Det finns också en stark symbios mellan mode, musik och tech.
”Mode är en viktig och produktiv del i det svenska ekosystemet för entreprenörskap. Det finns också en stark symbios mellan mode, musik och tech”, säger Natalia Brzezinski.
Journalisten, föreläsaren och kommunikatören Natalia Brzezinski är gift med förre amerikanske ambassadören i Sverige och är en välkänd profil i medie- och näringslivskretsar, efter att ha tillbringat fyra år i Stockholm.
”Framtidens teknik, entreprenörskap och ledarskap kommer enligt min uppfattning, att födas utifrån svenska och nordiska värderingar”, säger Natalia Brzezinski, som idag har sin bas i Washington.
Symposium Stockholm jobbar i utformandet av nästa års festival med en rådgivande panel bestående av bland andra Marcus Wallenberg, H&M:s Karl-Johan Persson och Niklas Zennström.
It-entreprenören Niklas Zennström, som var delaktig även i den första upplagan av Symposium Stockholm, säger i en kommentar att nyckeln till ett lyckat evenemang av den här karaktären är människorna det attraherar.
”De mest framgångsrika företagen i Sverige kommer från helt olika sektorer, som spel, mode, musik och finans. Dessa tillsammans utgör en väldigt intressant skara människor där alla kan lära av varandra”, säger Niklas Zennström.