Hoppa till innehållet

Systembolagets seger: Winefinder stoppas i rätten – men tänker trotsa beslutet

Patent- och marknadsdomstolen gick på Systembolagets linje – Winefinder bedriver en olaglig verksamhet. Men sajten tänker inte stänga ned: ”Alla kan handla som vanligt”.

Systembolaget stämde vinsajten Winefinder att bryta mot ensamrätten att sälja akohol i Sverige. Nu har domen från Patent- och marknadsdomstolen förkunnats.
Systembolaget stämde vinsajten Winefinder att bryta mot ensamrätten att sälja akohol i Sverige. Nu har domen från Patent- och marknadsdomstolen förkunnats.

EU:s grundprincip om fri rörlighet och handel mellan EU:s medlemsländer ställdes emot den svenska ensamrätten på försäljning av alkohol – också den godkänd av EU.

Patent- och marknadsdomstolen gick på Systembolagets linje.

”Patent- och marknadsdomstolen har bedömt att Winefinder AB:s och det danska bolaget Winefinder ApS verksamhet innebär detaljhandel med alkoholdrycker i Sverige”, säger rådmannen Ylva Aversten i en kommentar. 

I domen står vidare att Winefinders tjänst innebär ett helhetserbjudande som innefattar både försäljning och hemleverans – i strid med alkohollagen. Marknadsföringen av verksamheten är också oförenlig med marknadsföringslagen varför den förbjuds. 

”Eftersom Winefinders marknadsföring ger en konsument det felaktiga intrycket att verksamheten är förenlig med lag är marknadsföringen vilseledande och otillbörlig enligt alkohollagen och marknadsföringslagen”, skriver domstolen.

”Domstolen har prövat om Winefinders verksamhet utgör otillåten detaljhandel med alkoholdrycker och inte i vilken utsträckning enskilda personer enligt det så kallade Rosengrenundantaget får importera alkohol genom en oberoende mellanhand”, säger Ylva Aversten.

”Rosengrenundantaget” syftar till den EG-dom som stipulerar att svenskar har rätt att privatimportera alkohol med hjälp av en mellanhand. Det är den lagen som Winefinder har lutat sin verksamhet emot – en tolkning som domstolen alltså inte godkänner.

Winefinder måste nu upphöra med marknadsföringen och försäljningen under nuvarande former och beläggs dessutom med vite om 1 miljon kronor. De ska också betala Systembolagets rättegångskostnader på 2,75 miljoner kronor.

Men det tänker de inte göra.

Läs mer: Systembolagets nya stridsåtgärd: Så ska vin-apparna stängas ute 

Bolaget meddelar på sin hemsida att de är besvikna och kommer att överklaga till Patent- och marknadsöverdomstolen.

”Vi är övertygade om att vår verksamhet har stöd i såväl svensk lag som EU-rätt. Vi hoppas att detta också kommer att vara slutsatsen när frågan prövas i nästa instans. Därför fortsätter vi även framöver att leverera kvalitetsvin till vinintresserade och kvalitetsmedvetna privatpersoner”, säger Alex Tengvall, huvudägare och styrelseordförande i Winefinder.

Skulle Systembolaget vinna även i nästa instans en så kallad ”ventil” som gör det möjligt för stora fall att överklagas ännu en gång – till Högsta domstolen. Det hör inte till vanligheterna att så sker, men med tanke på de två rättsförhållandena som står emot varandra i det här fallet finns en möjlighet att fallet dras hela vägen.

Systembolaget har också väckt talan mot Vivino, en app och socialt media baserat på vinintresse. Där förväntas huvudförhandling inledas i mars 2021. I det fallet är kritiken främst att Vivino har marknadsfört försäljning på ett sätt som bryter mot svensk lag.

Läs mer: Systembolagets offensiv efter rättstvisterna: Öppnar ny e-handel

Fotnot: I en tidigare version av den här texten stod att Zeta-familjen Di Luca är delägare i Winefinder. Det stämmer inte. Bolaget har avyttrat sitt ägande i Winefinder. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera