Hoppa till innehållet

Talkshow utmanar Twitter: ”Klart vissa är skeptiska!”

Alla kan skicka sms. Betyder det att alla vill göra det offentligt? Före detta Twitter-chefen Michael Sippey tror sig veta svaret på den frågan.

Den tidigare Twitter-chefen Michael Sippey har grundat det sociala nätverket Talkshow.
Den tidigare Twitter-chefen Michael Sippey har grundat det sociala nätverket Talkshow.Foto: Press


Detta är den andra delen i Di Digitals serie #uppstickarna, där vi tar tempen på de nya sociala nätverken genom att intervjua grundarna själva. Läs den första delen här.


Kommer ni ihåg när Twitter för några år sedan lanserade sina ”konversationstrådar”, som kopplar ihop svar på tweets i en övergripande konversation – och som skulle komma att bli en av det sociala nätverkets dittills mest utskällda uppdateringar? 

Twitters dåvarande produktchef Michael Sippey var en av dem som tog fram den uppdateringen.

Mycket vatten har runnit under broarna sedan dess. Michael Sippey har lämnat Twitter och basar nu över sitt eget sociala nätverk: Talkshow.

Vi vill göra konversationerna mer uttrycksfulla

”Det finns många ställen online där du kan dela med dig av dina åsikter, men inte så många ställen där du kan ha en konversation som faktiskt känns som en konversation. Jag jobbade på det här problemet på Twitter och vår lösning var att vi kopplade ihop svar på tidslinjen, men jag tror att det är något helt annat att ha en sms-konversation än att svara varandra på en tidslinje”, säger Michael Sippey till Di Digital i en intervju som genomförs i appen Talkshow.

Foto:

Di Digitals intervju genomfördes direkt på Talkshow.

Talkshow är förvillande lik både Apples Imessage och Facebooks Messenger (den största skillnaden är färgschemat: Imessage och Messenger går som bekant i blått, medan Talkshow använt signalfärgen rött). Att hänga i Talkshow är som att hänga i sin sms-inkorg – bara att den råkar vara tillgänglig för resten av världen.

Appen gör med andra ord skäl för sin slogan, ”Talkshow is texting in public”.

”Alla skickar sms, alla förstår textmeddelanden. Vi tror att den här formen kan användas för offentliga konversationer och inte bara privata. Så vi ville göra det enkelt för folk att ha konversationer om saker de älskar, i ett format de är bekanta med”, säger Michael Sippey.

Antalet användare vill han inte avslöja (”men vi är väldigt nöjda hittills”). Potentiella inkomstkällor – exempelvis sponsrade meddelanden, som i Whatsapp – är det ”alldeles för tidigt att tänka på”. Och rivaler har han ingen lust att prata om.

En siffra får jag till slut: 11.000. Så många har tagit del av bloggaren och entreprenören Anil Dashs talkshow med teknologisten John Gruber tisdagen den 23 augusti, enligt Michael Sippey.

Menar du 11.000 unika besökare?

”Jag menar att 11.000 har sett showen.”

Michael Sippey pratar mycket hellre om Talkshows styrkor och lyfter fram enkelheten i utförandet och att Talkshow-värdarna har full kontroll över sina talkshows. Men även om dess svagheter.

”Vi vill göra konversationerna mer uttrycksfulla, vi vill göra det enklare för användare som upptäcker konversationer att hitta det de är intresserade av, och vi vill göra det enklare för folk som kommer till Talkshow att delta.”

Hur mycket marknadsföring har ni gjort?

”Ingen alls. Vi fokuserar på att hjälpa personer som gör fantastiska talkshows att komma i gång ordentligt och uppmuntra dem att sprida vad de gör. Vi vill att vårt community ska växa organiskt.”

Den strategin är det många som tvivlar starkt på. Och för den som letar är det inte särskilt svårt att hitta konversationer i Talkshow som dömer ut appen fullständigt. 

”Jag ser inte mycket potential alls. Så mycket aktivitet. Den här appen har intressant teknik, men helt missriktade intentioner”, skriver till exempel den inflytelserika författaren och entreprenören Joel Comm i en show kallad ”Brag social media show”.

Den sortens kritik stör inte Michael Sippey.

Tvärtom.

”Klart vissa är skeptiska! Vi lyssnar på deras skepsis, för det är värdefull data. Och vi vill göra produkten bättre.”


Detta är den andra delen i Di Digitals serie #uppstickarna, där vi tar tempen på de nya sociala nätverken genom att intervjua grundarna själva. Varje intervju sker direkt på varje enskild plattform, i detta fall alltså på Talkshow.

Läs också första delen: Buskers vd: ”Det går inte att tjäna pengar på Periscope”

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera