Kommer ni ihåg när Twitter för några år sedan lanserade sina ”konversationstrådar”, som kopplar ihop svar på tweets i en övergripande konversation – och som skulle komma att bli en av det sociala nätverkets dittills mest utskällda uppdateringar?
Twitters dåvarande produktchef Michael Sippey var en av dem som tog fram den uppdateringen.
Mycket vatten har runnit under broarna sedan dess. Michael Sippey har lämnat Twitter och basar nu över sitt eget sociala nätverk: Talkshow.
Vi vill göra konversationerna mer uttrycksfulla
”Det finns många ställen online där du kan dela med dig av dina åsikter, men inte så många ställen där du kan ha en konversation som faktiskt känns som en konversation. Jag jobbade på det här problemet på Twitter och vår lösning var att vi kopplade ihop svar på tidslinjen, men jag tror att det är något helt annat att ha en sms-konversation än att svara varandra på en tidslinje”, säger Michael Sippey till Di Digital i en intervju som genomförs i appen Talkshow.
Talkshow är förvillande lik både Apples Imessage och Facebooks Messenger (den största skillnaden är färgschemat: Imessage och Messenger går som bekant i blått, medan Talkshow använt signalfärgen rött). Att hänga i Talkshow är som att hänga i sin sms-inkorg – bara att den råkar vara tillgänglig för resten av världen.
Appen gör med andra ord skäl för sin slogan, ”Talkshow is texting in public”.
”Alla skickar sms, alla förstår textmeddelanden. Vi tror att den här formen kan användas för offentliga konversationer och inte bara privata. Så vi ville göra det enkelt för folk att ha konversationer om saker de älskar, i ett format de är bekanta med”, säger Michael Sippey.
Antalet användare vill han inte avslöja (”men vi är väldigt nöjda hittills”). Potentiella inkomstkällor – exempelvis sponsrade meddelanden, som i Whatsapp – är det ”alldeles för tidigt att tänka på”. Och rivaler har han ingen lust att prata om.
En siffra får jag till slut: 11.000. Så många har tagit del av bloggaren och entreprenören Anil Dashs talkshow med teknologisten John Gruber tisdagen den 23 augusti, enligt Michael Sippey.
Menar du 11.000 unika besökare?
”Jag menar att 11.000 har sett showen.”
Michael Sippey pratar mycket hellre om Talkshows styrkor och lyfter fram enkelheten i utförandet och att Talkshow-värdarna har full kontroll över sina talkshows. Men även om dess svagheter.
”Vi vill göra konversationerna mer uttrycksfulla, vi vill göra det enklare för användare som upptäcker konversationer att hitta det de är intresserade av, och vi vill göra det enklare för folk som kommer till Talkshow att delta.”
Hur mycket marknadsföring har ni gjort?
”Ingen alls. Vi fokuserar på att hjälpa personer som gör fantastiska talkshows att komma i gång ordentligt och uppmuntra dem att sprida vad de gör. Vi vill att vårt community ska växa organiskt.”
Den strategin är det många som tvivlar starkt på. Och för den som letar är det inte särskilt svårt att hitta konversationer i Talkshow som dömer ut appen fullständigt.
”Jag ser inte mycket potential alls. Så mycket aktivitet. Den här appen har intressant teknik, men helt missriktade intentioner”, skriver till exempel den inflytelserika författaren och entreprenören Joel Comm i en show kallad ”Brag social media show”.
Den sortens kritik stör inte Michael Sippey.
Tvärtom.
”Klart vissa är skeptiska! Vi lyssnar på deras skepsis, för det är värdefull data. Och vi vill göra produkten bättre.”
Läs också första delen: Buskers vd: ”Det går inte att tjäna pengar på Periscope”