Inkassobranschen är en snårskog av regleringar och pengaflöden. Inkassobolag tjänar i dag främst pengar på de avgifter som läggs på försenade fakturor. En del av avgiften går till inkassobolaget och ibland går även en del till det företaget som anlitat inkassobolaget.
Upplägget gör att det ligger i inkassobolagets intresse att många kunder blir sena med sina betalningar. Det menar i alla fall Niclas Josefsson, medgrundare och vd för Inkassogram. Hans mål är att starta en schysst spelare i inkassobranschen.
”Idag skäms folk för att säga att de jobbar på ett inkassobolag. Jag vill att man ska kunna vara stolt över att arbeta med Inkassogram”, säger han.
Niclas Josefsson har tidigare drivit bolaget Berazy Faktura, vars plattform utgör grunden för Inkassogram. Nu tar man in 21 Mkr i en nyemission där huvudinvesteraren är riskkapitalbolaget Spintop Ventures.
Lasse (Kronér) är ingen investerartyp precis
”Vi ska använda pengarna till att koppla upp oss mot alla affärssystem och för att marknadsföra tjänsten”, säger Niclas Josefsson.
Ett antal privatinvesterare går också in i bolaget, som värderas till en bit över 100 miljoner i transaktionen, däribland ett ganska oväntat namn: tv-profilen Lasse Kronér.
”Jag hade förmånen att jobba med Lasse på Binglotto. Han är ingen investeratyp precis men han gick igång på idén att göra något schysst i den här branschen”, säger Niclas Josefsson.
Läs mer: VC-jättar går ihop med Think i Helsingborg
Om man kokar ned Inkassograms affärsidé är det två saker som skiljer dem från andra aktörer. Till att börja med att de genom att inte dela på förseningsavgifter med sina kunder har som främsta mål att få in betalningar så snabbt som möjligt snarare än att pressa priser. Samt att de byggt en teknisk plattform som gör att småföretag snabbt och gratis kan ansluta sig till tjänsten.
”Om man är riktigt långsam tar det tre minuter att ansluta sig till vår tjänst”, säger Niclas Josefsson.
Tanken är att inrikta sig på mindre företag som är måna om kundrelationerna, även om någon kund är sen med att betala.
”Mycket handlar om tonen i det vi gör. De flesta som missat att betala en faktura vill inte smita så det finns ingen anledning att ha en otrevlig ton. Vi tror på att vara schysst i kommunikationen.”
Inkassogram har startat i Sverige i år och Niclas Josefsson räknar med att de inom ett år ska ha spridit sig internationellt genom partnersamarbeten.
”Vi gör tvärtemot branschen och försöker tjäna mindre pengar på våra kunder så det blir helt och hållet ett volymspel”, säger han.