Hoppa till innehållet

De tar in 20 miljoner till arabiskt strategispel

Spelstudion Funrock tar in 20 miljoner kronor från, bland andra, Prioritet Capital. Pengarna ska användas till lanseringen av det arabiska strategispelet Etihad Al Abtal, som leds av bolagets marknadschef Magdy Shehata från Truecaller.

Funrocks vd och grundare David Wallinder, spelet Etihad Al Abtal och bolagets marknadschef Magdy Shehata.
Funrocks vd och grundare David Wallinder, spelet Etihad Al Abtal och bolagets marknadschef Magdy Shehata.Foto: Funrock

Den Stockholmsbaserade spelstudion Funrock (NTL) fortsätter att kratta för en erövring av Mellanösterns spelmarknad. Testlanseringen av spelet Zombie Attack i Egypten har visserligen ebbat ut. Men nu ska man storsatsa på spelet Etihad Al Abtal, eller ”förenade hjältar” på svenska, som bygger på samma spelmotor som Zombie Attack.

Etihad Al Abtal beskrivs som ett strategispel för mobilen och utspelar sig i ett modernt Mellanöstern. Funrocks vd och grundare David Wallinder beskriver ett kulturellt relevant spel som är utvecklat på arabiska.

Det här är en målgrupp med 600 miljoner människor

”Vi har jobbat med en lokal storyteller och testat spelet på journalister och universitetsstudenter i olika länder i Mellanöstern. Spelet har ett positivt budskap om samarbete och civilisationsbyggande”, säger han. 

Funrocks marknadsstrategi går ut på att initialt rikta in sig helt på den arabiska världen, en marknad med många spelentusiaster men få egna spel av dignitet.

”Vi vill göra spel av hög kvalité för regionen. Det här är en målgrupp med 600 miljoner människor. Trots det har bara en procent av innehållet i Apples App Store anknytning till denna värld”, förklarar vd David Wallinder, som själv är spelutvecklare i grunden.

Läs mer: ”Apple-samarbetet kan bli döden för Nintendo”

För att marknadsföra Etihad Al Abtal tar man nu in 20 Mkr i riskkapital. Lejonparten av pengarna kommer från Prioritet Capital. Bolaget ingår i familjen Wibergs Prioritet Group, som bland annat är storägare i e-handelsbolaget Mat.se. Med på tåget är även två affärsänglar.

”Pengarna ska användas till vår lansering av Etihad Al Abtal i Mellanöstern. Vi har testat olika versioner av spelet den senaste tiden och ska nu rulla ut det på bred front”, säger David Wallinder.

Scen ur spelet Etihad Al Abtal, eller ”förenade hjältar” på svenska.

Hur ska marknadsföringen gå till?

”Vi har säkrat samarbeten med 34 tv-kanaler, tre radiokanaler och ett gäng påverkare. Sedan gör vi givetvis digital marknadsföring. Det är sådant som är självklart i västvärlden idag, men få spelbolag har jobbat så i Mellanöstern.”

En viktig nyckelmedarbetare i sammanhanget är Funrocks marknadschef Magdy Shehata, som rekryterades från Truecaller tidigare i år. Han är född och uppvuxen i Egypten och kom till Sverige i samband med att han doktorerade på KTH.

”Vi ser hur många bolag försöker anpassa västvärldens spel till Mellanöstern. Men de saknar ofta den viktigaste faktorn, lokal anknytning”, säger Magdy Shehata.

David Wallinder grundade Funrock i slutet av 2014 i syfte att bygga spel för den arabiska marknaden. Idag har bolaget 13 anställda, varav merparten är spelutvecklare med erfarenheter från bolag som Starbreeze, Toca Boca och Dice.

Som Di Digital rapporterat har Funrock tidigare i år tagit in 6,5 Mkr från bland andra Thomas Eriksson, tidigare vd på Carnegie och Swedbank Robur, samt Mikael Pettersson, entreprenör och grundare av Adx, som såldes till ett amerikanskt bolag förra året.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera