Hoppa till innehållet

Taxiförbundet bakom Uber-parodin Sharefix

"Slipp onödig skatt och krångliga regler". Så marknadsför sig det nya företaget Sharefix, som vill skapa en delningsplattform för hantverkarstjänster. I själva verket rör det sig om en reklamkupp från Taxiförbundet.

"Genom ett kreativt skatteupplägg kan vi erbjuda dig allt som etablerade byggfirmor kan, fast till ett betydligt lägre pris. Det är vad vi kallar disruptive!" Så marknadsför sig det nya bolaget Sharefix

Bolaget har rönt en del uppmärksamhet i sociala medier sedan det dök upp på webben för en vecka sedan. På webbplatsen framgår att det rör sig om en parodi, men inte vem avsändaren är.

Bakom Sharefix står den svenska taxinäringens intresseorganisation Taxiförbundet. Det bekräftar Claudio Skubla, tf förbundsdirektör på Taxiförbundet, för Di Digital.

Taxiförbundet anklagar sedan en tid tillbaka taxitjänsten Uber för "välplanerat och välorganiserat skattefusk".

"Digitaliseringen är på många sätt av godo. Men den har också en baksida, vilket det här fiktiva företaget belyser. Det handlar om möjligheter att undanhålla skatter och avgifter och därigenom skaffa sig konkurrensfördelar", säger Claudio Skubla. 

"Sharefix finns inte idag, inte än iallafall. Men Uber gör ju det. Och på samma sätt som det här fiktiva företaget tillhandahåller bygg- och renoveringstjänster, precis så fungerar det med en tjänst som UberPOP", fortsätter han.

Taxiförbundets kritik handlar främst om det skattefusk som Ubers bolagskontruktion påstås öppna för.

Intäkter från UberPOP-förare i Sverige slussas direkt till Ubers europeiska moderbolag, registrerat i Nederländerna. 80 procent av pengarna betalas sen tillbaka till föraren, som förväntas sköta sin redovisning på egen hand. 

Upplägget försvårar för Skatteverket som inte har någon möjlighet att kontrollera att förarna redovisar rätt intäkter, menar Taxiförbundet.

Skatteverket har avböjt att kommentera saken, med hänvisning till att myndigheten inte får diskutera enskilda fall i detalj.

En granskning av Sveriges Radio visade nyligen att tre av tio UberPOP-förare inte säger sig betala någon skatt alls.

Den reklamfilm för Sharefix som finns publicerad har sedan i måndags visats över 40 000 gånger, säger Claudio Skubla.

Är det här ett seriöst sätt att försöka bilda opinion, tycker du?

"Vi har haft en väldigt kort kampanjperiod och nu berättar vi att det är vi som ligger bakom. Vi tycker det är viktigt att få till en debatt om problematiken som uppstår. Om vi inte gör någonting åt det här kommer fler företag att följa i Ubers spår. Det kan på sikt leda till att både skattemoralen och skattebasen urgröps. Det är en akut fråga för våra politiker och beslutsfattare att ta tag i", säger Claudio Skubla. 

Läs även: Di Digital avslöjar – Ubers förarkontroller är en bluff

Läs även: Han blir ny Sverigechef på Uber

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera