Hoppa till innehållet

Taxiförbundet om Uber-tjafset: ”Ja, vi är desperata!”

Taxiförbundets bråk med Uber luktar panik och desperation, enligt Di Digitals Daniel Goldberg. Det stämmer att Taxiförbundet är desperat, skriver förbundsdirektör Claudio Skubla.

Claudio Skubla är förbundsdirektör för Taxiförbundet.
Claudio Skubla är förbundsdirektör för Taxiförbundet.Foto: Taxiförbundet/Jack Mikrut

I kommentaren onsdagens artikel om Svenska Taxiförbundets fortsatta granskning av Uber skriver Di Digitals Daniel Goldberg att vi framstår som desperata. Det är riktigt. Vi känner viss desperation inför frågan om skattefusket i taxibranschen.

Varför ska inte Mercedesbilar som cirklar runt Stureplan ha kassaregister?

I 25 års tid har Svenska Taxiförbundet kämpat mot fiffel och fusk med skatter och bidrag. Vi har debatterat frågan, vi har samarbetat med polisen och vi har uppvaktat politiker och myndigheter med krav på åtgärder. För två år sedan kunde vi med glädje ta emot beskedet att riksdagen beslutat om krav på taxametrar, det vill säga taxibilarnas motsvarighet till kassaregister, som automatiskt tömmer sina uppgifter till Skatteverket. Nu saknades bara att beslutet ska genomföras i praktiken.

Då uppstår en ny debatt där ett amerikanskt jätteföretag motarbetar kravet på kassaregister och flagrant struntar i att använda lagstadgade taxametrar i sina taxibilar. En statlig utredning fick plötsligt i uppgift att se om man kan överse med kravet på taxameter, trots att staten successivt utvidgat kravet på kassaregister för allt fler företagare. I dag har torghandlare krav att hålla kassaregister. Varför ska inte Mercedesbilar som cirklar runt Stureplan, med långt större omsättning än torghandlaren, ha kassaregister?

Det centrala för oss är transparensen mellan näringsidkaren och myndigheten. Så länge appen inte rapporterar näringsidkarens inkomstuppgifter till Skatteverket, utan bara till näringsidkaren, är appen en öppen dörr till skatte- och bidragsfusk. Det är också mindre intressant hur lagstiftaren i framtiden väljer att definiera en taxameter, så länge den säkerställer att inkomstuppgifter rapporteras till Skatteverket. Om lagstiftaren säger att detta i framtiden kan skötas med en smartphone så får vi lita på lagstiftaren. Men där är vi inte i dag. Befintlig lagstiftning är väldigt tydlig med vad som är en godkänd taxameter och en app i en smartphone är inte en taxameter.

I dag går en större trend i samhället mot ökad transparens från företag gentemot myndigheter. Vid halvårsskiftet träder nya regler i kraft som föreskriver att tusentals företag ska hållbarhetsrapportera sin verksamhet till staten. Det borde då också vara en självklarhet att använda kassaregister i en bransch som sysselsätter tusentals människor och omsätter miljardbelopp. Att vi efter decennier av kamp mot skattefusk och svarttaxi fortfarande inte har full acceptans bland stora företag för obligatorisk taxameteranvändning gör att man kan känna desperation.


Claudio Skubla är förbundsdirektör på svenska Taxiförbundet. Vill du skriva ett debattinlägg? Mejla digital@di.se.

Läs mer om Uber:

Bluffar, bråk och böter – så gick det för Uber Pop.

Bluffar, bråk och böter – så gick det för Uber Pop

Foto:

Kommentar: ”Taxikriget luktar deperation och panik”

Foto:

Ubers förarkontroller är en bluff

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera