“Taxiförbundet smutskastar delningsekonomin”

Driftstoppen som sänker verksamheten SPONSRAT AV Coromatic

Foodora spår miljardomsättning

Helsingborgs högtalarsuccé håller i sig

Speltungviktare startar ny vr-studio i Stockholm

“Taxiförbundet smutskastar delningsekonomin”

Erik Wallin, grundare Baghitch och Robin Szekely, grundare Taskrunner
Erik Wallin, grundare Baghitch och Robin Szekely, grundare Taskrunner Foto: Privat
“Sluta påstå att de problem ni upplever med UberPOP är gemensamma för hela delningsekonomin. Det stämmer inte”, skriver Erik Wallin, grundare av Baghitch och Robin Szekely, grundare av Taskrunner.
Facebook
Twitter
E-post
Öka textstorlek

Detta är en debattartikel av Erik Wallin, grundare Baghitch och Robin Szekely, grundare Taskrunner. Vill du också skriva för Di Digital? Mejla digital@di.se!


Taxiförbundet meddelade i måndags att de låg bakom det påhittade bolaget Sharefix, en kampanj som smutskastar delningsekonomin. Vi uppmanar Taxiförbundet att sluta med navelskådningen. De problem organisationen upplever med UberPop är inte gemensamma för hela delningsekonomin.

Läs även: Taxiförbundet bakom Uber-parodin Sharefix

Så här definierar Taxiförbundet begreppet delningsekonomi: Delningsekonomi kopplar ihop utbud och efterfrågan utan mellanhänder. Det gör att vem som helst kan utföra tjänsterna du efterfrågar. Ingen onödig byråkrati, legitimationer eller huvudkontor. Inga onödiga avgifter, dyra försäkringar eller obegripliga skattetillägg.

Delningsekonomi är i själva verket ett fenomen som de senaste åren vuxit i betydelse av en rad anledningar; digitalisering, resursoptimering, miljömedvetenhet och integrationspolitik för att nämna några. Begreppet innebär att privatpersoner i allt större utsträckning delar resurser med varandra på en mängd områden; boende, enklare tjänster och transporter för att ge tre exempel. Resurserna delar på marknadsplatser som tillhandahålls av allt från kooperativ till aktiebolag. Trygghet, såsom försäkringar och betalningsmetoder, bekostas antingen av användarna eller av plattformsägarna. Ytterligare ett sätt att skapa trygghet är system för omdömen och kommentarer användarna emellan.

Delande och delningsekonomin växer! EU-kommissionen samlade nyligen berörda entreprenörer (BagHitch, Skjutsgruppen mfl) och myndigheter (Skatteverket, UD mfl) till ett samtal i Stockholm på ämnet, för att till skillnad från Taxiförbundet skapa dialog och förutsättningar för tillväxt på området.

Vid tidigare strukturomvandlingar i näringslivet, såsom vid fildelningens genomslag, försökte lagstiftaren till en början införa nya typer av hindrande regelverk. Men så småningom insåg  man att det enda hållbara sättet att möta förändringen är nya affärsmodeller. Netflix och Spotify är två modeller som visat sig framgångsrika i att skapa nya intäkter och erbjuda alternativ till piratkopiering.

Det enda hållbara sättet att möta förändringen är nya affärsmodeller.

Det är klart att man ska betala skatt. På våra plattformar gör vi det tydligt att intäkter ska beskattas av individen som lön från första kronan, det är samma regler som gäller när du får en flaska vin av en granne som tack för att ha vattnat blommorna när hon är på semester. Om det finns en motvilja eller en okunskap bland medborgarna om att detta skall inkomstbeskattas så uppmanar vi till vidare debatt på området, en debatt som vi är redo att leda.

I USA och Storbritannien har man konstaterat att delningsekonomin skapar förutsättningar för nya arbetstillfällen och ökad intjäning för individer och stat. Även i Sverige har en stor mängd företag startat handelsplattformar för den inhemska marknaden. Vi tror att detta är en möjlighet för Sverige att fortsätta växa som it-nation, och fortsätta skapa framgångar som Skype, Pricerunner och Klarna.

På våra plattformar gör vi det tydligt att intäkter ska beskattas av individen som lön från första kronan.

Varför är delningsekonomin intressant? Den främjar resursutnyttjande och integration mellan individer i samhället, den skapar smartare utnyttjande av resurser och den stimulerar individer till att bättra på sina inkomster. Transportsektorn är ett av många områden där vi vet att det finns outnyttjad kapacitet i bilarna på svenska vägar, stor miljöpåverkan och höga kostnader för individen oavsett om man kör själv eller vill ha hjälp att skicka en vara.

Vi bjuder in taxinäringen och dess förare att använda tjänster inom delningsekonomin; t.ex budtransporter via BagHitch eller kanske få hjälp att skruva ihop IKEA-möbler via Taskrunner. Våra omdömessystem ser till att de som är duktiga får fler uppdrag, och de med sämre omdömen försvinner från marknaden. Precis som det borde vara i alla branscher.

Erik Wallin, grundare Baghitch

Robin Szekely, grundare Taskrunner


Detta är en debattartikel av Erik Wallin, grundare Baghitch och Robin Szekely, grundare Taskrunner. Vill du också skriva för Di Digital? Mejla digital@di.se!

Facebook
Twitter
E-post