I dag presenterades den så kallade Taxiutredningen av den särskilda utredaren Amy Rader Olsson.
"Sund konkurrens är det allra viktigaste. Det handlar om att lika tjänster ska behandlas lika. Det har varit en utmaning för utredarna", säger hon under presskonferensen.
Utredningen förespråkar en fortsatt hård definition av samåkning. Tar politikerna fasta på utredningens slutsatser innebär det att den numera nedlagda tjänsten Uber Pop i praktiken fortfarande betrakts som olaglig.
Jag vill inte öppna upp för en situation där man har en bil och tjänar lite extra inkomst på det.
”Jag kommer dra en strikt gräns. Samåkning är då man delar på faktiska kostnader, men att ingen gör en vinst”, säger hon under presskonferensen.
”Jag vill inte öppna upp för en situation där man har en bil och tjänar lite extra inkomst på det”.
Samtidigt föreslår utredaren att vissa taxibilar ska slippa taxameterkrav. Det innebär att till exempel Uber-förare ska slippa ha just taxametrar så länge bilarna endast förebställs via till exempel en app.
Läs mer: Hundratals svenska Uber-förare åker dit i skattegranskning
Utredningen bedömer att exempelvis en app kan ersätta taxameterns funktion då det kommer till att bestämma pris och leverera beskattningsunderlag.
I varje paradigmskifte kommer utmanare att tvinga fram en utveckling.
Viktigt är då att appbolagens bilar måste var förbeställda och ett fast pris måste ha föreslagits innan resan påbörjas. Betalningar direkt till föraren får heller inte förekomma utan sker mellan resenären och bestälnningscentralen, som till exempel kan vara en app.
”Jag tror att det här kommer öppna upp för ännu fler nya aktörer på marknaden. Vill du ta steget in på marknaden som ny aktör kommer du välja andra alternativ till taxametern, men även befintliga aktörer kanske väljer att tänka om”, säger Amy Rader Olsson.
Läs mer: Nya taxitjänsten Heetch stöter på patrull
Anna Felländer, tidigare chefekonom på Swedbank, har varit expert i Taxiutredningen.
"I varje paradigmskifte kommer utmanare att tvinga fram en utveckling. Det är positivt och bra men smärtsamt för traditionella företag. Vi har gjort det tydligt vad som är samåkning, inga administrativa krav, men inte heller vinstintresse. Samtidigt har vi sänkt inträdeskraven för taxibranschen", säger hon.
Hon menar att målet varit att skapa en friare taxibransch, men ändå med fokus på säkerhet för passagerare och förare.
"Uber Pop ersatte taxilegitimationen med en självreglering där användare betygsatte förare via en app. Utredningen bedömer att branschen inte är mogen för den typen av självreglering utan att taxilegitimationerna kommer att behöva finnas kvar", säger hon.